MPAL4011 Offentlige tjenester i det digitale samfunn
- EmnekodeMPAL4011
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalt: Offentlig politikk og organisasjon (MPAL4001/MPAR4001)
Utbredelsen av digital teknologi i samfunnet endrer måtene vi samhandler på, hvordan vi organiserer oss, hvordan vi leder og styrer organisasjoner, og hvordan vi innhenter, håndterer og bearbeider informasjon. Dette emnet vektlegger hvordan digitaliseringen påvirker og endrer offentlig tjenesteyting spesielt, og hvilken betydning det har for ledelse og styring av og i offentlige tjenesteorganisasjoner.
Deltakerne vil få kunnskap om teorier og perspektiver på hva som kjennetegner offentlig ledelse og styring i den ‘digitale tidsalder’ (digital era governance), og hvordan det digitale former fremveksten av nye styringsparadigmer. Studiet vil gi innsikt i ulike former for digitale endringer og tilgang til et nyansert begrepsapparat om forholdet mellom digital teknologi og organisatoriske endringer og transformasjoner, og konsekvenser på samfunnsnivå. Deltakerne vil gjennom studiet utvikle kompetanse for å kunne vurdere og analysere muligheter og risikoaspekter ved digitalisering av offentlige tjenester, og de vil få kunnskap om hvordan konsekvenser av digitalisering kan analyseres og forstås. Analyse av konsekvenser og effekter av digitalisering knyttes blant annet til teorier om verdiskaping og verdikonflikter (public value).
Emnet vil og også gi innsikt i ulike prinsipper og metoder for utvikling og implementering av digital teknologi og belyse sammenhenger med organisasjonsprosesser.
Undervisningen vil struktureres rundt tre hovedtemaer:
- Overordnede teorier, perspektiver og begreper knyttet til teknologi, digitalisering og offentlig tjenesteyting
- Konsekvenser og effekter av digitalisering for ulike aktører og interessenter
- Prosesser og metoder for utvikling og implementering av digital teknologi
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om kjennetegn ved offentlig tjenesteyting i det digitale samfunnet (Digital era governance)
- har inngående kunnskap om sentrale teorier og nøkkelbegreper knyttet til digitalisering av offentlige tjenester
- har avansert kunnskap om hvordan konsekvenser og effekter av digitalisering for ulike typer aktører og interessenter kan analyseres og forstås
- har innsikt i ulike metoder og prosesser for utvikling og implementering av digital teknologi
Studenten
- behersker et nyansert språk om forholdet mellom utvikling og bruk av digital teknologi og organisatoriske endringer i offentlig tjenesteyting
- kan vurdere og analysere muligheter og risikoaspekter knyttet til digitalisering i offentlig tjenesteyting
- forstår og kan vurdere sammenhenger mellom organisasjonsprosesser og metoder for utvikling og implementering av digital teknologi
Studenten
- kan identifisere og kritisk reflektere rundt ulike etiske problemstillinger knyttet til bruk av digital teknologi i utvikling av offentlige tjenester
- kan delta i vurderinger og beslutningsprosesser om bruk av digital teknologi i innovasjonsprosesser og organisasjonsutvikling
- har forståelse for digitalisering som sosiomaterielle og sosio-tekniske prosesser
Undervisningen er lagt opp som forelesninger og seminarer med aktiv studentdeltakelse. Erfaringsutveksling og bruk av konkrete eksempler fra ulike offentlige virksomheter vil vektlegges.
Emnet har to obligatoriske arbeidskrav:
- Ett muntlig fremlegg av artikler/fagstoff for medstudenter.
- En skriftlig innlevering der teorier og begreper fra kurslitteraturen skal knyttes til praktiske eksempler og/eller studentenes erfaringer fra egen virksomhet/arbeidsplass.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | 1 Semester |
|
Studentene skal skrive en fagoppgave om et selvvalgt tema som faglig sett er innenfor emnet og hvor pensumlitteratur benyttes. Vi jobber med fagoppgaven gjennom hele semesteret.
Prestasjonen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.