MER2001 Matpedagogikk

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Matpedagogikk bygger på andre emner i studiet og anbefales derfor som siste og avsluttende emne.

Emnets innhold
  • Sentrale matpedagogiske prinsipper 
  • Utvikling av matvaner 
  • Formidling, undervisning- og læringsprosesser 
  • Estetisk kommunikasjon 
  • Kommunikasjon og formidling om mat. 
  • Nutrition literacy 
  • Retningslinjer og anbefalinger for mat og måltider

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal kandidaten ha følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Kandidaten 

  • Kan gjøre rede for begrepene mat, pedagogikk og didaktikk 
  • Har kjennskap til utvikling av kostholdsopplysningsarbeid 
  • Har kunnskap om et utvalg av kommunikasjons- og læringsteorier 
  • Har kunnskap om matpedagogiske undervisningsmetoder og undervisningsmaterialer  
  • Har kunnskap om hvordan matvaner utvikles og kan endres 
Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan tilrettelegge, planlegge, gjennomføre og vurdere matpedagogiske læringsprosesser på ulike arenaer og til ulike målgrupper 
  • kan diskutere mat, ernæring og kostholdskommunikasjon 
Generell kompetanse

kan formidle og kritisk reflektere over matpedagogiske problemstillinger 

Arbeids- og undervisningsformer
  • Studentstyrt undervisning 
  • Forelesning 
  • Individuelt arbeid med veiledning 
  • Praksis over en periode på totalt fem dager 
Arbeidskrav
  • Gjennomføring og dokumentasjon av minst 80% av praktiske matlagingsoppgaver  
  • Studentstyrt undervisning med refleksjonsnotat 
  • Individuell muntlig presentasjon om framstilling av mat i media 
  • Muntlig presentasjon om praksisperiode 
Vurdering

Individuell praktisk/-muntlig eksamen vurderes med karakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap