MBJ4002S Forskningsmetode og dataanalyse
- EmnekodeMBJ4002S
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Høst
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Forskningsetikk
- Kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
- Statistiske begreper og deskriptiv statistikk
- De vanligste statistiske hypotesetestene
- Programmeringsspråket R
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har avansert kunnskap om forskningsetiske problemstillinger som er spesielt relevante for naturvitenskap
- har inngående kunnskap om kvantitative forskningsmetoder
- har noe kunnskap om kvalitative metoder og når disse kan brukes
- har inngående kunnskap omkring begrepet «usikkerhet» i en statistisk kontekst
- har inngående kunnskap om vanlige statistiske tester, og deres styrker og svakheter
- har spesialisert kunnskap om de viktigste antagelsene i statistiske metoder
- har kunnskap om hvordan programmeringsspråket/-systemet R benyttes og fungerer
Studenten
- kan identifisere og drøfte forskningsetiske problemer knyttet til egen og andres forskning
- kan kritisk vurdere studiedesign i vitenskapelige publikasjoner og selv designe en relevant studie
- kan lage estimat, redegjøre for presisjon og nøyaktighet, og forklare hvordan utvalgsstørrelse påvirker usikkerhet i statistiske analyser
- kan analysere med de vanligste statistiske metodene inkludert å beregne og tolke estimater, konfidensintervaller og p-verdier
- behersker det statistiske programmeringsmiljøet R til enkle statistiske analyser, samt visualisere og rapportere resultater
Studenten
- kan arbeide på en måte som støtter vitenskapelig åpenhet og som muliggjør repetering
- kan reflektere kritisk over usikkerhet i resultater presentert i både media og vitenskapelige produksjoner
- kan reflektere kritisk over fordeler og ulemper ved bruk av forskjellige studiedesign
- kan analysere data fra eksperimenter og observasjonsstudier i laboratoriet eller i felt
- Nettbaserte forelesninger
- Nettbaserte kollokvier
- Individuelt arbeid med innleveringsoppgaver
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 4 Time(r) |
| 100% | Alle skriftlige hjelpemidler tillatt, lærerbøker, forelesningsnotater og annet skriftlig materiale |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet