MBJ4002S Forskingsmetode og dataanalyse

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Jordbruksforskningens historie
  • Forskningsetikk
  • Kvantitativ forskningsmetode
  • Statistiske begreper og deskriptiv statistikk og
  • De vanligste statistiske hypotesetestene
  • Programmeringsspråket R

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i jordbruksforskningens historie, tradisjoner og egenart
  • har avansert kunnskap om forskningsetiske problemstillinger som er spesielt relevante for jordbruksforskning
  • har inngående kunnskap om kvantitative forskningsmetoder og spesialisert innsikt i metoder som er mye brukt innenfor jordbruksforskning
  • har noe kunnskap om kvalitative metoder og når disse kan brukes
  • har inngående kunnskap omkring begrepet «usikkerhet» i en statistisk kontekst
  • har inngående kunnskap om vanlige statistiske tester, og deres styrker og svakheter
  • har spesialisert kunnskap om de viktigste antagelsene i statistiske metoder
  • har kunnskap om hvordan programmeringsspråket/-systemet R benyttes og fungerer
Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og drøfte forskningsetiske problemer knyttet til egen og andres forskning
  • kan kritisk vurdere studiedesign i vitenskapelige publikasjoner og selv designe en relevant studie
  • kan lage estimat, redegjøre for presisjon og nøyaktighet, og forklare hvordan utvalgsstørrelse påvirker usikkerhet i statistiske analyser
  • kan analysere egne og andres data med de vanligste statistiske metodene inkludert å beregne og tolke estimater, konfidensintervaller og p-verdier
  • behersker det statistiske programmeringsmiljøet R, og kan her forberede datasett til analyser, kjøre enkle statistiske analyser, samt visualisere og rapportere resultater
Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide på en måte som støtter vitenskapelig åpenhet og som muliggjør repetering
  • kan reflektere kritisk over usikkerhet i resultater presentert i både media og vitenskapelige produksjoner
  • kan reflektere kritisk over fordeler og ulemper i forskjellige studiedesign i vitenskapelige publikasjoner
  • kan analysere data fra eksperimenter og observasjonsstudier i laboratoriet eller i felt ved bruk av R
  • kan formidle egne resultater i tråd med vitenskapelige normer
  • kan innhente og ta i bruk statistiske programmeringspakker i R som dekker egne behov for dataanalyse
Arbeids- og undervisningsformer
  • Nettbaserte forelesninger
  • Nettbaserte kollokvier
  • Individuelt arbeid med innleveringsoppgaver
Arbeidskrav

Ingen

Vurdering

Fire individuelle innleveringsoppgaver. Innleveringsoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått. Alle deleksamener må være bestått for at emnet skal vurderes til beståt

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
25%
Oppgave 1
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
25%
Oppgave 2
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
25%
Oppgave 3
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
25%
Oppgave 4
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for jordbruksfag