KROI1005 Elevkunnskap og inkluderende undervisning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Elevkunnskap
- Utviklingspsykologi
- Smal og vid forståelse av tilpasset opplæring
- Inkludering
- Psykososialt læringsmiljø
- Klasseledelse
- Relasjonskompetanse
- Elevmedvirkning i læring og vurdering
- Egenutvikling som lærer
- Utvalgte bevegelsesaktiviteter
- Overganger og nivåer i barn og unges opplæring (transition)
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvilken rolle kroppsøving og idrettsfag kan ha for elevenes faglige, sosiale og emosjonelle utvikling
- har kunnskap om hvordan eksperimentering, kreativ utfoldelse og estetiske uttrykksformer i varierte bevegelsesaktiviteter kan fremme erfaringsrikdom, refleksjon og læring hos en mangfoldig elevgruppe
- har kunnskap om hvilken rolle kroppsøving og idrettsfag kan ha for den enkeltes evne til å forstå og samhandle med andre i et læringsfellesskap
- har forståelse for hvordan elevmangfoldet i skolen kan være en ressurs i ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om tilpasset opplæring og prinsippet om inkludering
- har kunnskap om klasseledelse og relasjonsbygging, og hvilken betydning det har for tilrettelegging av et godt psykososialt læringsmiljø for alle elever
- har kunnskap om hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for læring i møte med elever med ulik erfaringsbakgrunn
- har kunnskap om fagets muligheter og begrensninger for å øke deltagelse og gjennomstrømming
- har kunnskap om kontaktlærers arbeid og ansvarsområder
- har kunnskap om skolens lokale kvalitetssystem knyttet til håndtering av elever i sårbare situasjoner
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema kan støtte opp om elevenes læring i kroppsøving
Studenten
- har ferdigheter innen klasseledelse og relasjonsbygging
- kan gjennom ulike fagdidaktiske tilnærminger fremme et godt psykososialt og anerkjennende læringsmiljø for alle elever
- kan vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og med bakgrunn i dette tilpasse opplæringen for alle elever uavhengig av forutsetningene de har
- kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring for et mangfold av elever
- kan involvere elever i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan identifisere og sammen med kollegaer drøfte mulige utfordringer elever har og hvordan disse kan håndteres
- kan benytte grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema for å støtte elevenes læring
Studenten
- kan utøve, reflektere over, og utvikle egen profesjonalitet som lærer alene og sammen med andre
- kan involvere elever i lærings- og vurderingspraksiser, og tilrettelegge opplæring for å stimulere den enkelte til å ta et eierforhold til egne læringsprosesser
- kan kritisk vurdere inkluderende undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra styringsdokumenter og forskningsetiske problemstillinger
- kan drøfte og reflektere fagets rolle og verdi i et profesjonsetisk perspektiv
- har innsikt i grunnleggende ferdigheters og tverrfaglige temas betydning for læring
- kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium
- Digital fortelling
- Læringscafé
- Debatt
- Veiledning
- Oppgaveskriving
- Kunnskapsdeling
- Praksisopplæring (15 dager)
Obligatoriske krav knyttet til praktisk-metodisk individuell (del 1) eksamen:
- Individuell digital fortelling
- Aktiv deltagelse i debatt
- Individuelt skriftlig prosessdokument
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
To-delt eksamen:
Del 1
Individuell praktisk-metodisk eksamen som vurderes til Bestått/Ikke bestått. Eksamen gjennomføres i forbindelse med praksisopplæringen 3. Semester.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått. Praksis vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| |||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet