KROI1005 Elevkunnskap og inkluderende undervisning

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Elevkunnskap 
  • Utviklingspsykologi 
  • Smal og vid forståelse av tilpasset opplæring 
  • Inkludering 
  • Psykososialt læringsmiljø 
  • Klasseledelse 
  • Relasjonskompetanse 
  • Elevmedvirkning i læring og vurdering 
  • Egenutvikling som lærer 
  • Utvalgte bevegelsesaktiviteter
  • Overganger og nivåer i barn og unges opplæring (transition)  
  • Praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om hvilken rolle kroppsøving og idrettsfag kan ha for elevenes faglige, sosiale og emosjonelle utvikling 
  • har kunnskap om hvordan eksperimentering, kreativ utfoldelse og estetiske uttrykksformer i varierte bevegelsesaktiviteter kan fremme erfaringsrikdom, refleksjon og læring hos en mangfoldig elevgruppe
  • har kunnskap om hvilken rolle kroppsøving og idrettsfag kan ha for den enkeltes evne til å forstå og samhandle med andre i et læringsfellesskap 
  • har forståelse for hvordan elevmangfoldet i skolen kan være en ressurs i ulike bevegelsesaktiviteter
  • har kunnskap om tilpasset opplæring og prinsippet om inkludering 
  • har kunnskap om klasseledelse og relasjonsbygging, og hvilken betydning det har for tilrettelegging av et godt psykososialt læringsmiljø for alle elever 
  • har kunnskap om hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for læring i møte med elever med ulik erfaringsbakgrunn
  • har kunnskap om fagets muligheter og begrensninger for å øke deltagelse og gjennomstrømming 
  • har kunnskap om kontaktlærers arbeid og ansvarsområder
  • har kunnskap om skolens lokale kvalitetssystem knyttet til håndtering av elever i sårbare situasjoner
  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema kan støtte opp om elevenes læring i kroppsøving  
Ferdigheter

Studenten 

  • har ferdigheter innen klasseledelse og relasjonsbygging 
  • kan gjennom ulike fagdidaktiske tilnærminger fremme et godt psykososialt og anerkjennende læringsmiljø for alle elever 
  • kan vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og med bakgrunn i dette tilpasse opplæringen for alle elever uavhengig av forutsetningene de har 
  • kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring for et mangfold av elever
  • kan involvere elever i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
  • kan identifisere og sammen med kollegaer drøfte mulige utfordringer elever har og hvordan disse kan håndteres   
  • kan benytte grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema for å støtte elevenes læring 
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan utøve, reflektere over, og utvikle egen profesjonalitet som lærer alene og sammen  med andre 
  • kan involvere elever i lærings- og vurderingspraksiser, og tilrettelegge opplæring for å stimulere den enkelte til å ta et eierforhold til egne læringsprosesser 
  • kan kritisk vurdere inkluderende undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra styringsdokumenter og forskningsetiske problemstillinger 
  • kan drøfte og reflektere fagets rolle og verdi i et profesjonsetisk perspektiv
  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters og tverrfaglige temas betydning for læring
  • kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver 
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning  
  • Gruppearbeid  
  • Seminarer  
  • Studentpresentasjoner  
  • Selvstudium  
  • Digital fortelling 
  • Læringscafé  
  • Debatt 
  • Veiledning  
  • Oppgaveskriving  
  • Kunnskapsdeling  
  • Praksisopplæring (15 dager)  
Arbeidskrav

Obligatoriske krav knyttet til praktisk-metodisk individuell (del 1) eksamen:

  1. Individuell digital fortelling
  2. Aktiv deltagelse i debatt  
  3. Individuelt skriftlig prosessdokument  

For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Vurdering

To-delt eksamen:

Del 1
Individuell praktisk-metodisk eksamen som vurderes til Bestått/Ikke bestått. Eksamen gjennomføres i forbindelse med praksisopplæringen 3. Semester.   

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  Praksis vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap