KROI1005 Elevkunnskap og inkluderende undervisning
- EmnekodeKROI1005
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Elevkunnskap
 - Utviklingspsykologi
 - Smal og vid forståelse av tilpasset opplæring
 - Inkludering
 - Psykososialt læringsmiljø
 - Klasseledelse
 - Relasjonskompetanse
 - Elevmedvirkning i læring og vurdering
 - Egenutvikling som lærer
 - Utvalgte bevegelsesaktiviteter
 - Overganger og nivåer i barn og unges opplæring (transition)
 - Praksis
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om hvilken rolle kroppsøving og idrettsfag kan ha for elevenes faglige, sosiale og emosjonelle utvikling
 - har kunnskap om hvordan eksperimentering, kreativ utfoldelse og estetiske uttrykksformer i varierte bevegelsesaktiviteter kan fremme erfaringsrikdom, refleksjon og læring hos en mangfoldig elevgruppe
 - har kunnskap om hvilken rolle kroppsøving og idrettsfag kan ha for den enkeltes evne til å forstå og samhandle med andre i et læringsfellesskap
 - har forståelse for hvordan elevmangfoldet i skolen kan være en ressurs i ulike bevegelsesaktiviteter
 - har kunnskap om tilpasset opplæring og prinsippet om inkludering
 - har kunnskap om klasseledelse og relasjonsbygging, og hvilken betydning det har for tilrettelegging av et godt psykososialt læringsmiljø for alle elever
 
- har kunnskap om hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for læring i møte med elever med ulik erfaringsbakgrunn
 - har kunnskap om fagets muligheter og begrensninger for å øke deltagelse og gjennomstrømming
 - har kunnskap om kontaktlærers arbeid og ansvarsområder
 - har kunnskap om skolens lokale kvalitetssystem knyttet til håndtering av elever i sårbare situasjoner
 - har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema kan støtte opp om elevenes læring i kroppsøving
 
Studenten
- har ferdigheter innen klasseledelse og relasjonsbygging
 - kan gjennom ulike fagdidaktiske tilnærminger fremme et godt psykososialt og anerkjennende læringsmiljø for alle elever
 - kan vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og med bakgrunn i dette tilpasse opplæringen for alle elever uavhengig av forutsetningene de har
 
- kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere opplæring for et mangfold av elever
 - kan involvere elever i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
 - kan identifisere og sammen med kollegaer drøfte mulige utfordringer elever har og hvordan disse kan håndteres
 - kan benytte grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema for å støtte elevenes læring
 
Studenten
- kan utøve, reflektere over, og utvikle egen profesjonalitet som lærer alene og sammen med andre
 - kan involvere elever i lærings- og vurderingspraksiser, og tilrettelegge opplæring for å stimulere den enkelte til å ta et eierforhold til egne læringsprosesser
 - kan kritisk vurdere inkluderende undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra styringsdokumenter og forskningsetiske problemstillinger
 
- kan drøfte og reflektere fagets rolle og verdi i et profesjonsetisk perspektiv
 - har innsikt i grunnleggende ferdigheters og tverrfaglige temas betydning for læring
 - kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
 
- Forelesning
 - Gruppearbeid
 - Seminarer
 - Studentpresentasjoner
 - Selvstudium
 - Digital fortelling
 - Læringscafé
 - Debatt
 - Veiledning
 - Oppgaveskriving
 - Kunnskapsdeling
 - Praksisopplæring (15 dager)
 
Obligatoriske krav knyttet til praktisk-metodisk individuell (del 1) eksamen:
- Individuell digital fortelling
 - Aktiv deltagelse i debatt
 - Individuelt skriftlig prosessdokument
 
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 
  | |||
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | 
  | 
To-delt eksamen:
Del 1
 Individuell praktisk-metodisk eksamen som vurderes til Bestått/Ikke bestått. Eksamen gjennomføres i forbindelse med praksisopplæringen 3. Semester.   
Del 2
 Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  Praksis vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet