KROI1001 Fra læreplan til undervisning i praksis
- EmnekodeKROI1001
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Styringsdokumenter som regulerer opplæring i friluftsliv i nærområde, svømming, selvberging, livredning og orientering
 - Anvendt-, metodisk- og fagdidaktisk kompetansebygging
 - Muligheter for, krav og forventninger til undervisning i friluftsliv i nærområde, svømming, selvberging, livredning og orientering.
 - Svømming, selvberging og livberging i temperert og kaldt vann
 - Kartstigens prinsipper og konsekvenser
 - Friluftsliv i nærmiljø med vekt på grunnleggende ferdigheter, samhandling og opplevelse
 - Grunnleggende førstehjelp og livredning
 - Referanseteknikk og sjangerkunnskap (biblioteket)
 - Grunnleggende forståelse av vurdering i skolen
 - Observasjon som metode
 - Praksis
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til opplæringsloven og læreplanens oppbygging og intensjon
 - har kunnskap om hvordan man som lærer ivaretar trygg ferdsel i kroppsøving med vekt på 1. – 10. trinn
 - har kunnskap om sentrale undervisningsmetoder og hvordan disse kan anvendes i ulike læringskontekster
 - har kunnskap om lovverk og forskrifter som regulerer ferdsel og internkontroll ved undervisning i og utenfor skolens undervisningsrom
 - har kunnskap om særtrekk ved et utvalg bevegelsesaktiviteter og hvordan disse kan bidra til en aktiv livsstil
 - har kunnskap om formativ og summativ vurdering
 - har forståelse av kroppsfenomenologi som bidrag til forståelse av kroppslig læring innen ulike bevegelsesaktiviteter
 
- Har kunnskap om relevante måter for å observere undervisning
 - har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer
 - har kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter
 
Studenten
- kan med utgangspunkt i styringsdokumenter og fagdidaktisk kunnskap planlegge og gjennomføre målrettet undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter
 - har grunnleggende ferdigheter som trengs for å ivareta egen- og elevers sikkerhet
 - kan reflektere over hvordan kroppslig læring kan forstås i møte med læringsobjekter knyttet til et utvalg bevegelsesaktiviteter
 - kan anvende digitale hjelpemidler på en profesjonsfaglig måte i undervisning
 
- kan observere undervisning som bakgrunn for utvikling av egen og andres praksis
 - kan se sammenheng mellom planlagt undervisning og gjennomført undervisning
 - kan identifisere kjennetegn ved ulike undervisningsmetoder
 - kan gjenkjenne ulike vurderingssituasjoner
 
Studenten
- kan planlegge undervisning med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter
 
- kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver
 - har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
 - vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
 - vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
 
- Forelesning
 - Omvendt undervisning
 - Gruppearbeid
 - Studentpresentasjoner
 - Selvstudium/egentur
 - Refleksjonsperm
 - Veiledning
 - Læringsstier
 - Hverandrevurdering (student vurdere medstudent)
 - Praktisk prosjekt i samhandling med skolen
 - Praksisopplæring (10 dager)
 
Obligatoriske krav knyttet til individuell praktisk-metodisk individuell eksamen (del 1):
Godkjent læringslogg med utgangspunkt i definert mal hvor deler av denne vurderes i praksis.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et praktisk-metodisk opplegg i grunnskolen sammen med andre (skal gjennomføres i praksis)
 - Godkjent lærerprøve for svømming; i temperert og kaldt vann i henhold til krav om tilsyn definert i Opplæringsloven og Internkontrollforskriften
 - Demonstrere individuelle ferdighet i orientering tilsvarende nivå C i kartstigen
 - Gjennomført to digitale læringsstier (orientering, og svømming, selvberging og livredning)
 
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Gruppe (1 - 4)  | 
  | |||
Praksis  | Bestått - Ikke bestått  | 
To-delt eksamen:
Del 1 
 Praktisk-metodisk individuell muntlig eksamen i gruppe med inntil fire kandidater per gruppe. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Del 2  
 Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.