KROI1001 Fra læreplan til undervisning i praksis

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Styringsdokumenter som regulerer opplæring i friluftsliv i nærområde, svømming, selvberging, livredning og orientering 
  • Anvendt-, metodisk- og fagdidaktisk kompetansebygging  
  • Muligheter for, krav og forventninger til undervisning i friluftsliv i nærområde, svømming, selvberging, livredning og orientering. 
  • Svømming, selvberging og livberging i temperert og kaldt vann 
  • Kartstigens prinsipper og konsekvenser 
  • Friluftsliv i nærmiljø med vekt på grunnleggende ferdigheter, samhandling og opplevelse 
  • Grunnleggende førstehjelp og livredning 
  • Referanseteknikk og sjangerkunnskap (biblioteket) 
  • Grunnleggende forståelse av vurdering i skolen 
  • Observasjon som metode 
  • Praksis

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Studenten  

  • kjenner til opplæringsloven og læreplanens oppbygging og intensjon 
  • har kunnskap om hvordan man som lærer ivaretar trygg ferdsel i kroppsøving med vekt på 1. – 10. trinn 
  • har kunnskap om sentrale undervisningsmetoder og hvordan disse kan anvendes i ulike læringskontekster
  • har kunnskap om lovverk og forskrifter som regulerer ferdsel og internkontroll ved undervisning i og utenfor skolens undervisningsrom
  • har kunnskap om særtrekk ved et utvalg bevegelsesaktiviteter og hvordan disse kan bidra til en aktiv livsstil 
  • har kunnskap om formativ og summativ vurdering
  • har forståelse av kroppsfenomenologi som bidrag til forståelse av kroppslig læring innen ulike bevegelsesaktiviteter
  • Har kunnskap om relevante måter for å observere undervisning 
  • har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer
  • har kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter
Ferdigheter

  Studenten  

  • kan med utgangspunkt i styringsdokumenter og fagdidaktisk kunnskap planlegge og gjennomføre målrettet undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter som trengs for å ivareta egen- og elevers sikkerhet 
  • kan reflektere over hvordan kroppslig læring kan forstås i møte med læringsobjekter knyttet til et utvalg bevegelsesaktiviteter 
  • kan anvende digitale hjelpemidler på en profesjonsfaglig måte i undervisning
  • kan observere undervisning som bakgrunn for utvikling av egen og andres praksis  
  • kan se sammenheng mellom planlagt undervisning og gjennomført undervisning
  • kan identifisere kjennetegn ved ulike undervisningsmetoder  
  • kan gjenkjenne ulike vurderingssituasjoner 
Generell kompetanse

Studenten  

  • kan planlegge undervisning med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter 
  • kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver 
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning  
  • Omvendt undervisning  
  • Gruppearbeid  
  • Studentpresentasjoner  
  • Selvstudium/egentur 
  • Refleksjonsperm 
  • Veiledning  
  • Læringsstier
  • Hverandrevurdering (student vurdere medstudent) 
  • Praktisk prosjekt i samhandling med skolen 
  • Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske aktiviteter

Obligatoriske krav knyttet til individuell praktisk-metodisk individuell eksamen (del 1):

 Godkjent læringslogg med utgangspunkt i definert mal hvor deler av denne vurderes i praksis. 

  1. Planlegge, gjennomføre og vurdere et praktisk-metodisk opplegg i grunnskolen sammen med andre (skal gjennomføres i praksis) 
  2. Godkjent lærerprøve for svømming; i temperert og kaldt vann i henhold til krav om tilsyn definert i Opplæringsloven og Internkontrollforskriften 
  3. Demonstrere individuelle ferdighet i orientering tilsvarende nivå C i kartstigen  
  4. Gjennomført to digitale læringsstier (orientering, og svømming, selvberging og livredning) 

 For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.

Eksamen

To-delt eksamen: 

Del 1 
Praktisk-metodisk individuell muntlig eksamen i gruppe med inntil fire kandidater per gruppe. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Del 2  
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Kombinasjonseksamen
Bestått - Ikke bestått
Gruppe (1 - 4)
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap