KROI1001 Fra læreplan til undervisning i praksis
- EmnekodeKROI1001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Styringsdokumenter som regulerer opplæring i friluftsliv i nærområde, svømming, selvberging, livredning og orientering
- Anvendt-, metodisk- og fagdidaktisk kompetansebygging
- Muligheter for, krav og forventninger til undervisning i friluftsliv i nærområde, svømming, selvberging, livredning og orientering.
- Svømming, selvberging og livberging i temperert og kaldt vann
- Kartstigens prinsipper og konsekvenser
- Friluftsliv i nærmiljø med vekt på grunnleggende ferdigheter, samhandling og opplevelse
- Grunnleggende førstehjelp og livredning
- Referanseteknikk og sjangerkunnskap (biblioteket)
- Grunnleggende forståelse av vurdering i skolen
- Observasjon som metode
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- kjenner til opplæringsloven og læreplanens oppbygging og intensjon
- har kunnskap om hvordan man som lærer ivaretar trygg ferdsel i kroppsøving med vekt på 1. – 10. trinn
- har kunnskap om sentrale undervisningsmetoder og hvordan disse kan anvendes i ulike læringskontekster
- har kunnskap om lovverk og forskrifter som regulerer ferdsel og internkontroll ved undervisning i og utenfor skolens undervisningsrom
- har kunnskap om særtrekk ved et utvalg bevegelsesaktiviteter og hvordan disse kan bidra til en aktiv livsstil
- har kunnskap om formativ og summativ vurdering
- har forståelse av kroppsfenomenologi som bidrag til forståelse av kroppslig læring innen ulike bevegelsesaktiviteter
- Har kunnskap om relevante måter for å observere undervisning
- har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer
- har kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter
Studenten
- kan med utgangspunkt i styringsdokumenter og fagdidaktisk kunnskap planlegge og gjennomføre målrettet undervisning i et utvalg bevegelsesaktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter som trengs for å ivareta egen- og elevers sikkerhet
- kan reflektere over hvordan kroppslig læring kan forstås i møte med læringsobjekter knyttet til et utvalg bevegelsesaktiviteter
- kan anvende digitale hjelpemidler på en profesjonsfaglig måte i undervisning
- kan observere undervisning som bakgrunn for utvikling av egen og andres
praksis - kan se sammenheng mellom planlagt undervisning og gjennomført undervisning
- kan identifisere kjennetegn ved ulike undervisningsmetoder
- kan gjenkjenne ulike vurderingssituasjoner
Studenten
- kan planlegge undervisning med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter
- kan imøtekomme grunnleggende krav, forventninger og holdninger som stilles til en profesjonsutøver
- Forelesning
- Omvendt undervisning
- Gruppearbeid
- Studentpresentasjoner
- Selvstudium/egentur
- Refleksjonsperm
- Veiledning
- Læringsstier
- Hverandrevurdering (student vurdere medstudent)
- Praktisk prosjekt i samhandling med skolen
- Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske krav knyttet til individuell praktisk-metodisk individuell (del 1) eksamen:
Godkjent læringslogg med utgangspunkt i definert mal (deler av denne vurderes i praksis)
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et praktisk-metodisk opplegg i grunnskolen sammen med andre (skal gjennomføres i praksis)
- Godkjent lærerprøve for svømming; i temperert og kaldt vann i henhold til krav om tilsyn definert i Opplæringsloven og Internkontrollforskriften
- Demonstrere individuelle ferdighet i orientering tilsvarende nivå C i kartstigen
- Gjennomført to digitale læringsstier (orientering, og svømming, selvberging og livredning)
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Kombinasjonseksamen | Bestått - Ikke bestått | Gruppe (1 - 4) |
| |||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
To-delt eksamen
Del 1
Praktisk-metodisk individuell muntlig eksamen i gruppe med inntil fire kandidater per gruppe. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at kandidaten får endelig karakter i emnet.