KLED170 Kvalitetsledelse
- EmnekodeKLED170
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedKongsvinger
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle.
Emnet innhold setter søkelys på hvordan en virksomhet kan sikre at en har gode kvalitetssystemer innen vare- og tjenesteproduksjon. I dette ligger oppbygging, ledelse, vedlikehold og kontinuerlig forbedring av kvalitetssystemer og prosesser.
Emnet presenterer metoder og verktøy som benyttes i kvalitets faget og innen Lean. Teorien som presenteres blir sett i en norsk kontekst og relatert til den norske modellen i tillegg til et bærekraftperspektiv. Metoder og verktøy blir relatert til både vare- og tjenesteproduksjon hvor det blir hentet eksempler fra industri og tjenesteproduksjon. Kvalitetsarbeid i offentlig sektor og helsesektoren blir også belyst.
Kontinuerlig forbedring av varer, tjenester, systemer og prosesser basert på Demings sirkel (PDCA/PDSA) er en grunnleggende premiss i faget.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om kvalitetsledelsens plass i organisasjoner og ledelse av organisasjoner
- har kunnskap om de viktigste prinsippene og begrepene i kvalitetsledelse
- har kunnskap om ulike verktøy og metoder for kvalitetsarbeid
- har kunnskap om tankesett og metoder innen Lean
- har kunnskap om kvalitetsledelse i et bærekraftperspektiv
- har kjennskap til aktuelle standarder innen kvalitet
Studenten
- kan gjennomføre risiko- og sårbarhetsanalyse
- kan utvikle relevante og vesentlige indikatorer for kvalitet og metoder for måling av kvalitet
- kan anvende verktøy og metoder innen kvalitet og Lean for praktisk kvalitetsarbeid i organisasjoner
- har faglige forutsetninger for å delta i og lede kvalitetsforbedringsprosesser
Studenten
- har innsikt og metodekunnskaper til å tilnærme seg kvalitetsbegrepet i egen organisasjon
- har kompetanse i kontinuerlig kvalitetsforbedring
Emnet består av tre samlingsdager og nettbasert undervisningsstøtte i forkant av første samling og mellom samlingene. Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til samlingene. Videoer som tar for seg sentrale deler av pensum blir lagt ut i Canvas i før samlingene. Samlingene gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Mellom samlingene vil studentene jobbe med et individuelt obligatorisk arbeidskrav som skal være bestått før eksamen kan gjennomføres. Den obligatoriske oppgaven vil ha innleveringsfrist kort tid etter samling nr. 3.
Mellom samlingene vil studentene jobbe med et individuelt obligatorisk arbeidskrav som skal være bestått før eksamen kan gjennomføres. Den obligatoriske oppgaven vil ha innleveringsfrist kort tid etter samling nr. 3.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) |
|
48 timers individuell hjemmeeksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.