KI3104 Pedagogikk og psykologi i kroppsøving og idrett
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: Vitenskapsteori og forskningsmetode og Kroppsøving og idrett i dagens samfunn.
- Sosiokulturelle læringsteorier
- Psykologiske teorier, ferdigheter og teknikker
- Selvoppfyllende profetier i idrett og kroppsøving
- Relasjonsbygging i idrett og kroppsøving
- Kroppsøvingslærerens og trenerens selvbevissthet for utvikling av praksisteori
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om relevante pedagogiske og psykologiske teorier for forståelse av menneskers utvikling, læring og dannelse på individ-, gruppe-, og samfunnsnivå (k1)
- har inngående kunnskap om hvordan relevante pedagogiske og psykologiske teorier kan anvendes i en helhetlig tilnærming til læring og utvikling i kroppsøving og idrett (k2)
- har kunnskap om og forståelse for aktuelle utfordringer og innhold i kroppsøving og idrett fra både et pedagogisk og et psykologisk perspektiv (k3)
- har avansert kunnskap om utviklingsarbeid, profesjonsutøvelse, praksisteori, profesjonskulturer, og fag- og kunnskapsutvikling, fra både et pedagogisk og et psykologisk perspektiv (k4)
Studenten
- kan anvende relevante pedagogiske og psykologiske teorier til å analysere det som foregår innen kroppsøving og idrett på en vitenskapelig relevant måte (f1)
- kan reflektere rundt bruk av ulike pedagogiske og psykologiske teorier i kroppsøving og idrett (f2)
- kan anvende relevante pedagogiske og psykologiske teorier til å reflektere over hvordan en kan påvirke en helhetlig tilnærming til læring og utvikling innen kroppsøving og idrett (f3)
Studenten
- kan diskutere og kritisk reflektere over utfordringer i dretts- og kroppsøvingskontekst i et pedagogisk og et psykologisk perspektiv (g1)
- kan kritisk reflektere rundt hensiktsmessigheten og anvendelsen av pedagogiske og psykologiske teorier innen kroppsøving og idrett på individ-, gruppe-, og samfunnsnivå i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling (g2)
Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av
- gruppearbeid og debatt
- selvstudium
- seminarer
- veiledning
- oppgaveskriving
- forelesninger
1. Skriftlig individuell forskningsrapport som baserer seg på gjennomført datainnsamling (f.eks. ett eller to intervjuer, mindre undersøkelse eller observasjon). Datainnsamlingen gjennomføres enten i emnet [emnekode] Anvendt forskningsmetode eller i emnet [emnekode] Pedagogikk og psykologi i kroppsøving og idrett.
Forskningsrapporten skal leveres parallelt i emnene og [emnekode] Pedagogikk psykologi i kroppsøving og idrett og [emnekode] Anvendt forskningsmetode.
Forskningsrapporten skal bestå av følgende fire deler: a) Introduksjon, b) Teoretisk rammeverk, c) Metode, d) Diskusjon.
Samlet omfang for hele forskningsrapporten: 4000 ord.
Følgende to deler av forskningsrapporten er obligatoriske krav i [emnekode] Pedagogikk og psykologi i kroppsøving og idrett:
b) Teoretisk rammeverk
d) Diskusjon
2. Deltagelse på to seminarer, ett i pedagogisk teori og ett i psykologisk teori, med skriftlig individuell innlevering i ett av dem. Omfang: 2000 ord.
3. Studenten skal gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents skriftlige innlevering (obligatorisk
krav 2). Omfang: 3-400 ord.
- 48 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen
- Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i en av de skriftlige innleveringene
Ved eksamen vektes skriftlig individuell hjemmeeksamen med 50%, og individuell muntlig eksamen med 50%. Begge eksamener vurderes med bokstavkarakterer fra A-F, med E som laveste ståkarakter
Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 48 Time(r) | 50 | ||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50 |