KI3104 Pedagogikk og psykologi i kroppsøving og idrett

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: Vitenskapsteori og forskningsmetode og Kroppsøving og idrett i dagens samfunn.

Emnets innhold
  • Sosiokulturelle læringsteorier
  • Psykologiske teorier, ferdigheter og teknikker
  • Selvoppfyllende profetier i idrett og kroppsøving
  • Relasjonsbygging i idrett og kroppsøving
  • Kroppsøvingslærerens og trenerens selvbevissthet for utvikling av praksisteori

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relevante pedagogiske og psykologiske teorier for forståelse av menneskers utvikling, læring og dannelse på individ-, gruppe-, og samfunnsnivå (k1)
  • har inngående kunnskap om hvordan relevante pedagogiske og psykologiske teorier kan anvendes i en helhetlig tilnærming til læring og utvikling i kroppsøving og idrett (k2)
  • har kunnskap om og forståelse for aktuelle utfordringer og innhold i kroppsøving og idrett fra både et pedagogisk og et psykologisk perspektiv (k3)
  • har avansert kunnskap om utviklingsarbeid, profesjonsutøvelse, praksisteori, profesjonskulturer, og fag- og kunnskapsutvikling, fra både et pedagogisk og et psykologisk perspektiv (k4)
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante pedagogiske og psykologiske teorier til å analysere det som foregår innen kroppsøving og idrett på en vitenskapelig relevant måte (f1)
  • kan reflektere rundt bruk av ulike pedagogiske og psykologiske teorier i kroppsøving og idrett (f2)
  • kan anvende relevante pedagogiske og psykologiske teorier til å reflektere over hvordan en kan påvirke en helhetlig tilnærming til læring og utvikling innen kroppsøving og idrett (f3)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere og kritisk reflektere over utfordringer i dretts- og kroppsøvingskontekst i et pedagogisk og et psykologisk perspektiv (g1)
  • kan kritisk reflektere rundt hensiktsmessigheten og anvendelsen av pedagogiske og psykologiske teorier innen kroppsøving og idrett på individ-, gruppe-, og samfunnsnivå i arbeidet med helhetlig tilnærming til læring og utvikling (g2)
Arbeids- og undervisningsformer

Studiets arbeids- og undervisningsformer vil i hovedsak bygge på studentaktive arbeidsformer, og er en kombinasjon av

  • gruppearbeid og debatt
  • selvstudium
  • seminarer
  • veiledning
  • oppgaveskriving
  • forelesninger
Arbeidskrav

1. Skriftlig individuell forskningsrapport som baserer seg på gjennomført datainnsamling (f.eks. ett eller to intervjuer, mindre undersøkelse eller observasjon). Datainnsamlingen gjennomføres enten i emnet [emnekode] Anvendt forskningsmetode eller i emnet [emnekode] Pedagogikk og psykologi i kroppsøving og idrett.

Forskningsrapporten skal leveres parallelt i emnene og [emnekode] Pedagogikk psykologi i kroppsøving og idrett og [emnekode] Anvendt forskningsmetode.

Forskningsrapporten skal bestå av følgende fire deler: a) Introduksjon, b) Teoretisk rammeverk, c) Metode, d) Diskusjon.

Samlet omfang for hele forskningsrapporten: 4000 ord.

Følgende to deler av forskningsrapporten er obligatoriske krav i [emnekode] Pedagogikk og psykologi i kroppsøving og idrett: 

b) Teoretisk rammeverk

d) Diskusjon

2. Deltagelse på to seminarer, ett i pedagogisk teori og ett i psykologisk teori, med skriftlig individuell innlevering i ett av dem. Omfang: 2000 ord.

3. Studenten skal gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents skriftlige innlevering (obligatorisk
krav 2). Omfang: 3-400 ord.

Vurdering
  • 48 timers skriftlig individuell hjemmeeksamen
  • Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i en av de skriftlige innleveringene

Ved eksamen vektes skriftlig individuell hjemmeeksamen med 50%, og individuell muntlig eksamen med 50%. Begge eksamener vurderes med bokstavkarakterer fra A-F, med E som laveste ståkarakter

Det forutsettes at begge deleksamener er bestått for at emnet skal vurderes til bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
50
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap