KARRI Karriereveiledning
- EmnekodeKARRI
- Studiepoeng30
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
Videreutdanning i karriereveiledning setter fokus på behovet for helhetlig karriereveiledning i et livslangt perspektiv. Studiet legger til grunn at karriereveiledning angår alle elever i grunnopplæringen og mange personer, i ulike livssituasjoner, i den voksne delen av befolkningen. God karriereveiledning har betydning for næringsliv og lokalsamfunn ved å fremme rekruttering og bosetting. Særlige utfordringer på veiledningssiden gjelder voksne i omstilling, sykmeldte med behov for re-orientering i arbeidslivet, unge voksne uten fullført videregående opplæring og minoritetsspråklige. Utdanningen bidrar til å se og forstå hvordan tverrfaglig samarbeid mellom ulike aktører innenfor karriereveiledningstjenester, arbeidslivet og utdanningsinstitusjoner i fellesskap kan nå utdanningspolitiske og arbeidsmarkedspolitiske mål.
Utdanningen er erfaringsbasert og yrkesrelatert. Det innebærer at studentenes erfaringer i å utøve, forvalte og/eller å utforme karriereveiledning er et utgangspunkt for læreprosesser. Gjennom læreprosessene videreutvikler studentene sin forståelse av karriereveiledning ved å tilegne seg begreper, teorier og modeller fra vitenskapelige disipliner og profesjonell yrkeskunnskap. Utdanningen utfordrer studentene til å prøve ut sin forståelse i praksis for på den måten å videreutvikle sin personlige kompetanse.
Læringsutbytte
Studenten har kunnskap om:
- karriereveiledningens utvikling på individ- og samfunnsnivå
- ulike fagretninger og tradisjoner innen karriereveiledning
Studenten har:
- innsikt i hvordan livslang læring har betydning for utforming av karriereveiledning i ulike overgangsfaser og institusjonelle sammenhenger
- evne til å tilpasse arbeidsmåter til personers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn
Studenten kan:
- anvende kunnskap og ferdigheter til nytenkning i utviklingen av karriereveiledningstjenester på egen arbeidsplass.
- evne å se sin rolle som karriereveileder i en kulturell sammenheng og delta i et tverrfaglig samarbeid rundt karriereveiledning som en samfunnsmessig virksomhet
- Arbeidskrav 1: Skriftlig refleksjonsnotat om etikk og praktiske erfaringer med etiske utfordringer.
- Arbeidskrav 2: Planlegging, gjennomføring og vurdering av en karriereveiledningssamtale + skriftlig oppgave i tilknytning til samtalen.
- Arbeidskrav 3: Skriftlig litteratursammendrag fra en del av pensum + delta på cafédialog i tilknytning til litteratursammendragene.
- Arbeidskrav 4: Skriftlig oppgave om utvikling av et område innen karriereveiledningsfeltet på egen arbeidsplass.
Minst 80% oppmøte på samlingsdagene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Studenten tar utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling på bakgrunn av tekster og temaer hun/han har arbeidet i studiet(arbeidskravene).
Alle arbeidskrav må være levert og godkjent for å gå opp til eksamen.
Oppgaven blir vurdert med gradert karakter: A-F
Omfang på oppgaven er 5000 ord. Referanseliste kommer i tillegg. Linjeavstand er 1 1/2. Topp- og bunnmarger og sidemarger: 2,5 cm. Typer 11-12 punkter.