INN3041 Kvantitativ metode

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å gjennomføre kvantitative undersøkelser og vurdering av andres arbeider
  • Forskningsdesign
  • Innhenting av empiri, analysere og tolking av kvantitative undersøkelser
  • Grafiske fremstillinger og ikke-parametriske tester
  • Parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger
  • Clusteranalyser, eksplorerende og konfirmerende faktoranalyse, og strukturelle ligningers modellering
  • Personvernordninger for kvantitative analyser
  • Undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet)
  • Forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsdesign, innhenting av empiri, analyse og tolking av kvantitative undersøkelser.
  • har inngående kunnskap om grafiske fremstillinger og ikke-parametriske metoder.
  • har inngående kunnskap om parametriske tester slik som multippel regresjonsanalyse og regresjonsforutsetninger.
  • har inngående kunnskap om faktoranalyser, clusteranalyser og strukturell ligningsmodellering.
  • har inngående kunnskap om personvernordninger for kvantitative analyser.
  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern.
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere undersøkelsers pålitelighet (reliabilitet) og troverdighet (validitet).
  • kan strukturere og formulere komplekse metodiske resonnementer.
  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre kvantitative undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider.
  • behersker kvantitativ metode og forskningsopplegg gjennom å kunne designe og lage et spørreskjema, samt anvende ikke-parametriske og parametriske tester i analysearbeid.
Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om forskningsetiske retningslinjer for datainnsamling og personvern.
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og kan velge forskningsmetode basert på en problemstilling.
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling og spesialisering i forskningsdesign og metodevalg.
  • har grunnlag for å kommunisere og diskutere metodiske problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder.
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Oppgaveløsning, individuelt og i grupper. Øvelser i bruk av statistikkprogram og bruk av instruksjonsvideoer.

Undervisningsaktivitetene tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Arbeidskrav

En skriftlig gruppeoppgave (inntil tre personer).

Vurdering
  • To dagers (48 timer) individuell, skriftlig hjemmeeksamen.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
48 Time(r)
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
3MSM130/KMSM130/LMSM130 Kvantitativ metode
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag