IDTD1003 Lek, utvikling og aktivitet
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Lek som fenomen
- Motivasjon og mestringsklima
- Ulike lederstiler
- Trenerrollen
- Utviklingspsykologi
- Grunnleggende undervisningsprinsipper
- Didaktisk relasjonstenkning
- Hva er forskning
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om lek som fenomen og lekens plass i bevegelseskulturen
- har grunnleggende kunnskap om hvilken betydning allsidighet og lek har for ferdighetsutvikling og bevegelsesglede hos barn og unge
- har kunnskap om ulike lederstiler og hvilken betydning de har for kommunikasjon, motivasjon, læring og utvikling
- har kunnskap om didaktiske planleggingsverktøy og undervisningsprinsipper
- har kunnskap om grunnleggende begreper knyttet til motivasjon og mestringsklima
- kan beskrive hovedtrekkene og variasjonen i barns og ungdommers kognitive, emosjonelle, sosiale og moralske utvikling
- kjenner til kriterier for forskningsbasert kunnskap
Studenten
- kan anvende fagdidaktiske planleggingsverktøy
- kan anvende og begrunne valg av ulike undervisningsmetoder
Studenten
- har et bevisst forhold til egne bevegelseserfaringer og kan på bakgrunn av disse og faglitteratur reflektere og utveksle synspunkter med andre
- kan bruke observasjon som et utgangspunkt for refleksjon og diskusjon
- Digitale forelesninger
- Læringsstier
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Skriftlige arbeider
- Praktisk undervisning
- Gjennomføre 2-5 læringsstier
- Gjennomføre én praktisk økt med fokus på lederstil
- 80 % aktiv deltagelse på praktisk undervisning
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager som vurderes med gradert bokstavkarakter A-F der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 3 Dag(er) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet