IDT2103 Fordypningsidrett med trenerpraksis 3
- EmnekodeIDT2103
 - Studiepoeng20
 - Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Emnet fordypningsidrett med trenerpraksis 2 (IDT2002) eller tilsvarende må være fullført og bestått.
 
- Prestasjonsutvikling
 - Trenerfilosofi
 - Helhetlig utvikling
 - Treningsplanlegging
 - Tekniske hjelpemidler
 - Utøveres sikkerhet og trygghet
 
Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 90 timer i en valgt fordypningsidrett, som tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 3 (nivå 3) i Trenerløypa. Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan lede sentrale prosesser I rollen som hovedtrener
 - kan analysere, justere og evaluere trening som strekker seg over tid, i tråd med faglig kunnskap og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettsfeltet
 - kan anvende tekniske og analytiske verktøy til optimalisering av prestasjoner i egen fordypningsidrett
 - kan evaluere og diskutere toppidrettens «beste praksis» i sin fordypningsidrett kan lede sentrale prosesser som hovedtrener i ungdomsidretten.
 - kan anvende kommunikasjon og samarbeid med utøvere, trenere, støtteapparat, klubb foreldre og andre aktører for å lede effektive utviklingsprosesser og prestasjonsmiljøer
 - kan utvikle balanserte og kvalifiserte treningsopplegg som legger til rette for at 24-timersutøveren kan utvikle topprestasjoner
 - kan uttrykke og diskutere egen trenerfilosofi
 
Studenten
- kan med bakgrunn i kunnskap fra idrettsvitenskap og idrettspesifikk kompetanse kritisk vurdere ulike løsninger, og foreta reflekterte og begrunnede valg som trener har utviklet en kritisk og reflektert trenerfilosofi
 - kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle
 - kan oppsøke og organisere samarbeid med andre kompetansemiljøer, og oppsøke og benytte seg av relevant faglitteratur for å utvikle seg som trener.
 - kan sette seg inn i klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidè og sentrale bestemmelser for idretten, og kan evaluere og vurdere disse med utgangspunkt i faglitteratur og egen trenerfilosofi.
 - har en kritisk og nysgjerrig holdning til idrettsfaglige og praktiske problemstillinger, og er en aktiv og reflekterende bidragsyter til at klubbens virksomhet er i kontinuerlig utvikling
 - fremviser en profesjonell atferd som trener i tråd med etiske retningslinjer, og ivaretar utøveres trygghet, velferd og sikkerhet.
 
- Observasjon
 - Trenerpraksis
 - Veiledning
 - Gruppearbeid
 - Individuelt arbeid
 - Trenerpraksis
 - Digitale undervisningsformer
 
- Minimum 90 timer trenerpraksis
 - Deltagelse på veiledning
 - Skriftlig oppgave knyttet til problemstilling fra observasjon av et toppidrettsmiljø eller en topptrener.
 - Praksisrapport
 - Aktiv deltagelse på studentstyrt praktisk økt
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen  | Bestått - Ikke bestått  | Individuell  | 
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet