IDT2103 Fordypningsidrett med trenerpraksis 3
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2025 Høst, 2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Emnet fordypningsidrett med trenerpraksis 2 (IDT2002) eller tilsvarende må være fullført og bestått.
- Prestasjonsutvikling
- Trenerfilosofi
- Helhetlig utvikling
- Treningsplanlegging
- Tekniske hjelpemidler
- Utøveres sikkerhet og trygghet
Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 90 timer i en valgt fordypningsidrett, som tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 3 (nivå 3) i Trenerløypa. Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- kan lede sentrale prosesser I rollen som hovedtrener
- kan analysere, justere og evaluere trening som strekker seg over tid, i tråd med faglig kunnskap og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettsfeltet
- kan anvende tekniske og analytiske verktøy til optimalisering av prestasjoner i egen fordypningsidrett
- kan evaluere og diskutere toppidrettens «beste praksis» i sin fordypningsidrett kan lede sentrale prosesser som hovedtrener i ungdomsidretten.
- kan anvende kommunikasjon og samarbeid med utøvere, trenere, støtteapparat, klubb foreldre og andre aktører for å lede effektive utviklingsprosesser og prestasjonsmiljøer
- kan utvikle balanserte og kvalifiserte treningsopplegg som legger til rette for at 24-timersutøveren kan utvikle topprestasjoner
- kan uttrykke og diskutere egen trenerfilosofi
Studenten
- kan med bakgrunn i kunnskap fra idrettsvitenskap og idrettspesifikk kompetanse kritisk vurdere ulike løsninger, og foreta reflekterte og begrunnede valg som trener har utviklet en kritisk og reflektert trenerfilosofi
- kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle
- kan oppsøke og organisere samarbeid med andre kompetansemiljøer, og oppsøke og benytte seg av relevant faglitteratur for å utvikle seg som trener.
- kan sette seg inn i klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidè og sentrale bestemmelser for idretten, og kan evaluere og vurdere disse med utgangspunkt i faglitteratur og egen trenerfilosofi.
- har en kritisk og nysgjerrig holdning til idrettsfaglige og praktiske problemstillinger, og er en aktiv og reflekterende bidragsyter til at klubbens virksomhet er i kontinuerlig utvikling
- fremviser en profesjonell atferd som trener i tråd med etiske retningslinjer, og ivaretar utøveres trygghet, velferd og sikkerhet.
- Observasjon
- Trenerpraksis
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Individuelt arbeid
- Trenerpraksis
- Digitale undervisningsformer
- Minimum 90 timer trenerpraksis
- Deltagelse på veiledning
- Skriftlig oppgave knyttet til problemstilling fra observasjon av et toppidrettsmiljø eller en topptrener.
- Praksisrapport
- Aktiv deltagelse på studentstyrt praktisk økt
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet