IDT2103 Fordypningsidrett med trenerpraksis 3

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst, 2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Emnet fordypningsidrett med trenerpraksis 2 (IDT2002) eller tilsvarende må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Prestasjonsutvikling
  • Trenerfilosofi
  • Helhetlig utvikling
  • Treningsplanlegging
  • Tekniske hjelpemidler
  • Utøveres sikkerhet og trygghet

Studenten skal ha trenerpraksis i minimum 90 timer i en valgt fordypningsidrett, som tilfredsstiller kravet til trenerpraksis på Trener 3 (nivå 3) i Trenerløypa. Fordypningsidrett velges blant idretter som er organisert i Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  •  har kunnskap toppidrettens «beste praksis» i sin fordypningsidrett
Ferdigheter

Studenten

  • kan lede sentrale prosesser I rollen som hovedtrener
  • kan analysere, justere og evaluere trening som strekker seg over tid, i tråd med faglig kunnskap og forsknings- og utviklingsarbeid innenfor idrettsfeltet
  • kan anvende tekniske og analytiske verktøy til optimalisering av prestasjoner i egen fordypningsidrett
  • kan evaluere og diskutere toppidrettens «beste praksis» i sin fordypningsidrett kan lede sentrale prosesser som hovedtrener i ungdomsidretten.
  • kan anvende kommunikasjon og samarbeid med utøvere, trenere, støtteapparat, klubb foreldre og andre aktører for å lede effektive utviklingsprosesser og prestasjonsmiljøer
  • kan utvikle balanserte og kvalifiserte treningsopplegg som legger til rette for at 24-timersutøveren kan utvikle topprestasjoner
  • kan uttrykke og diskutere egen trenerfilosofi
Generell kompetanse

Studenten

  • kan med bakgrunn i kunnskap fra idrettsvitenskap og idrettspesifikk kompetanse kritisk vurdere ulike løsninger, og foreta reflekterte og begrunnede valg som trener har utviklet en kritisk og reflektert trenerfilosofi
  • kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle
  • kan oppsøke og organisere samarbeid med andre kompetansemiljøer, og oppsøke og benytte seg av relevant faglitteratur for å utvikle seg som trener.
  • kan sette seg inn i klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidè og sentrale bestemmelser for idretten, og kan evaluere og vurdere disse med utgangspunkt i faglitteratur og egen trenerfilosofi.
  • har en kritisk og nysgjerrig holdning til idrettsfaglige og praktiske problemstillinger, og er en aktiv og reflekterende bidragsyter til at klubbens virksomhet er i kontinuerlig utvikling
  • fremviser en profesjonell atferd som trener i tråd med etiske retningslinjer, og ivaretar utøveres trygghet, velferd og sikkerhet.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Observasjon
  • Trenerpraksis
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Individuelt arbeid
  • Trenerpraksis
  • Digitale undervisningsformer
Arbeidskrav
  • Minimum 90 timer trenerpraksis
  • Deltagelse på veiledning
  • Skriftlig oppgave knyttet til problemstilling fra observasjon av et toppidrettsmiljø eller en topptrener.
  • Praksisrapport
  • Aktiv deltagelse på studentstyrt praktisk økt
Vurdering

Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring. Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap