IDT2102 Organisering og ledelse i idrett
- EmnekodeIDT2102
 - Studiepoeng10
 - Undervisningssemestre2026 Vår
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedElverum
 - Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
 
- Verdimessige og etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
 - Kommunikasjon for konflikthåndtering
 - Forståelse for eget lederskap
 - Utvikling og prestasjon fra et organisasjons- og ledelsesperspektiv
 - Organisering og orkestrering
 - Idrettsorganisasjoner som institusjoner
 - Organisasjonslæring og kontinuerlig forbedring på organisasjonsnivå
 - Organisasjonskultur
 - Arrangementspraksis
 - Casestudielogikk - både i forskning og evalueringsarbeid
 
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om orkestrering som et sentralt element i organiseringen av utøvere og lag
 - har kunnskap om generelle perspektiver på ledelse fra et organisasjonsperspektiv
 - har kunnskap om verdibasert ledelse i trenerrollen
 - har kunnskap om makt i trenerrollen, og kan forstå hvordan ulike typer makt på individ- og organisasjonsnivå påvirker trenerrollen
 - har kunnskap om prosjektorganisering og -ledelse
 
Studenten
- kan organisere og lede prosjekter innen idrett
 - kan organisere og lede organisasjoner, grupper og individer på en måte som gjør at det skapes felles retning slik at individet eller gruppen mer effektivt kan nå sine mål
 - kan skape og forankre en organisasjonskultur som bygger på idrettens verdigrunnlag
 - kan skille mellom former for strategisk og operativ ledelse og anvende disse på en måte som bidrar til utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
 - kan lese, forstå og diskutere forskning som omhandler organisasjon og ledelse
 
Studenten
- har innsikt i etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
 - har kompetanse til å organisere og lede utøvere, trenere, støtteapparat og signifikante andre i egen fordypningsidrett, slik at utøverne utvikler selvstendighet og i større grad kan få realisert sitt potensiale
 - har en profesjonell holdning til trener- og lederrollen, og gjør begrunnede og reflekterte valg basert på faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
 - kan bidra til kvalitet og utvikling av klubbens virksomhet gjennom aktiv deltagelse i diskusjoner, beslutningsprosesser og evalueringsarbeid
 - har kompetanse til å håndtere konflikter
 
- Digitale forelesninger
 - Forelesninger
 - Problembasert læring
 - Casearbeid
 - Seminar
 - Individuelt arbeid
 - Skriftlige arbeid
 - Gruppearbeid
 
- Arbeidskrav 1: Prosjektledelse med arrangementspraksis
 - Arbeidskrav 2: Seminar med Antidoping Norge
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn  | ECTS - A-F  | Individuell  | 4 Time(r)  | 
  | 100  | 
- Individuell skriftlig skoleeksamen over 4 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
 
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet