IDT2102 Organisering og ledelse i idrett
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Verdimessige og etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
- Kommunikasjon for konflikthåndtering
- Forståelse for eget lederskap
- Utvikling og prestasjon fra et organisasjons- og ledelsesperspektiv
- Organisering og orkestrering
- Idrettsorganisasjoner som institusjoner
- Organisasjonslæring og kontinuerlig forbedring på organisasjonsnivå
- Organisasjonskultur
- Arrangementspraksis
- Casestudielogikk - både i forskning og evalueringsarbeid
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om orkestrering som et sentralt element i organiseringen av utøvere og lag
- har kunnskap om generelle perspektiver på ledelse fra et organisasjonsperspektiv
- har kunnskap om verdibasert ledelse i trenerrollen
- har kunnskap om makt i trenerrollen, og kan forstå hvordan ulike typer makt på individ- og organisasjonsnivå påvirker trenerrollen
- har kunnskap om prosjektorganisering og -ledelse
Studenten
- kan organisere og lede prosjekter innen idrett
- kan organisere og lede organisasjoner, grupper og individer på en måte som gjør at det skapes felles retning slik at individet eller gruppen mer effektivt kan nå sine mål
- kan skape og forankre en organisasjonskultur som bygger på idrettens verdigrunnlag
- kan skille mellom former for strategisk og operativ ledelse og anvende disse på en måte som bidrar til utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
- kan lese, forstå og diskutere forskning som omhandler organisasjon og ledelse
Studenten
- har innsikt i etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
- har kompetanse til å organisere og lede utøvere, trenere, støtteapparat og signifikante andre i egen fordypningsidrett, slik at utøverne utvikler selvstendighet og i større grad kan få realisert sitt potensiale
- har en profesjonell holdning til trener- og lederrollen, og gjør begrunnede og reflekterte valg basert på faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan bidra til kvalitet og utvikling av klubbens virksomhet gjennom aktiv deltagelse i diskusjoner, beslutningsprosesser og evalueringsarbeid
- har kompetanse til å håndtere konflikter
- Digitale forelesninger
- Forelesninger
- Problembasert læring
- Casearbeid
- Seminar
- Individuelt arbeid
- Skriftlige arbeid
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav 1: Prosjektledelse med arrangementspraksis
- Arbeidskrav 2: Seminar med Antidoping Norge
- Individuell skriftlig skoleeksamen over 4 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 4 Time(r) |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet