IDT2102 Organisering og ledelse i idrett

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Verdimessige og etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
  • Kommunikasjon for konflikthåndtering
  • Forståelse for eget lederskap
  • Utvikling og prestasjon fra et organisasjons- og ledelsesperspektiv
  • Organisering og orkestrering
  • Idrettsorganisasjoner som institusjoner
  • Organisasjonslæring og kontinuerlig forbedring på organisasjonsnivå
  • Organisasjonskultur
  • Arrangementspraksis
  • Casestudielogikk - både i forskning og evalueringsarbeid

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om orkestrering som et sentralt element i organiseringen av utøvere og lag
  • har kunnskap om generelle perspektiver på ledelse fra et organisasjonsperspektiv
  • har kunnskap om verdibasert ledelse i trenerrollen
  • har kunnskap om makt i trenerrollen, og kan forstå hvordan ulike typer makt på individ- og organisasjonsnivå påvirker trenerrollen
  • har kunnskap om prosjektorganisering og -ledelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan organisere og lede prosjekter innen idrett
  • kan organisere og lede organisasjoner, grupper og individer på en måte som gjør at det skapes felles retning slik at individet eller gruppen mer effektivt kan nå sine mål
  • kan skape og forankre en organisasjonskultur som bygger på idrettens verdigrunnlag
  • kan skille mellom former for strategisk og operativ ledelse og anvende disse på en måte som bidrar til utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
  • kan lese, forstå og diskutere forskning som omhandler organisasjon og ledelse
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i etiske problemstillinger innenfor idrettsfeltet
  • har kompetanse til å organisere og lede utøvere, trenere, støtteapparat og signifikante andre i egen fordypningsidrett, slik at utøverne utvikler selvstendighet og i større grad kan få realisert sitt potensiale
  • har en profesjonell holdning til trener- og lederrollen, og gjør begrunnede og reflekterte valg basert på faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan bidra til kvalitet og utvikling av klubbens virksomhet gjennom aktiv deltagelse i diskusjoner, beslutningsprosesser og evalueringsarbeid
  • har kompetanse til å håndtere konflikter
Arbeids- og undervisningsformer
  • Digitale forelesninger
  • Forelesninger
  • Problembasert læring
  • Casearbeid
  • Seminar
  • Individuelt arbeid
  • Skriftlige arbeid
  • Gruppearbeid
Arbeidskrav
  • Arbeidskrav 1: Prosjektledelse med arrangementspraksis
  • Arbeidskrav 2: Seminar med Antidoping Norge
Vurdering
  • Individuell skriftlig skoleeksamen over 4 timer. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
4 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap