IDR1019 Læring og ledelse i aktiviteter

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst, 2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Emnet gir en innføring i ulike idretters egenart knyttet til pedagogiske og didaktiske forhold, som gir en pedagogisk base for å veilede/coache innen idrettslige aktiviteter. Hovedområder i emnet er motivasjonspsykologi og læringsstrategier, ledelses- og læringsteorier, ekspertiseutvikling, motorisk læring og tilpasset fysisk aktivitet. Studentene skal i løpet av emnet ha praksis med relevante målgrupper.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studentene følgende kvalifikasjoner:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kjennetegn ved læringsmiljøer som fremmer motivasjon, trygghet og trivsel og gode læringsstrategier
  • har kunnskap om sentrale pedagogiske teorier og metoder relatert til idrettslig aktivitet, herunder tilrettelegging og veiledning/coaching
  • har kunnskap om utviklingsprosessen fra barn og ungdom til voksen eliteutøver, herunder kunnskap om hva som fremmer langsiktig utvikling og hindrer frafall fra idrett
  • har kunnskap om hvordan man fremmer ferdigheter både eksplisitt og implisitt i idrettslig aktivitet gjennom tilrettelegging og veiledning/coaching 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende motivasjons- og pedagogiske teorier ved planlegging og gjennomføring av idrettslig aktivitet
  • kan anvende sentrale prinsipper fra implisitt og eksplisitt læring i idrettslig aktivitet, herunder evne til å treffe begrunnende valg ut fra forhold som aldersgruppe, type aktivitet, ferdigheter, motivasjon og funksjonsnivå 
Arbeids- og undervisningsformer

 

  • Forelesninger og seminarer
  • Praktiske timer
  • Gruppeoppgaver
  • Problembasert læring
  • Medstudentundervisning (Peer teaching)
  • Praksisarbeid
  • Studentpresentasjoner
Arbeidskrav
  • En skriftlig og praktisk gruppeoppgave
  • En gruppeinnlevering av videofilm med påfølgende muntlig presentasjon
  • Praksis i skoleverket eller lignende læringsarena. Gjennomføres som punktpraksis hvor omfang til sammen er en arbeidsuke (krav om minimum 90% oppmøte)
  • Praksis innen paraidrett. En uke som gjennomføres sammenhengende ((krav om minimum 90 % oppmøte)
  • En gruppepresentasjon med muntlig framføring basert på en caseoppgave
  • Krav om minst 80% oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatorisk
Vurdering

Muntlig gruppepresentasjon med 3-4 studenter i gruppe som etterfølges av individuell muntlig. Det skal i forbindelse med gruppepresentasjonen leveres en skriftlig del som basis til muntlig. Prestasjonen vurderes til A-F der E er laveste ståkarakter

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe
50
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
50
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap