IDR1019 Læring og ledelse i aktiviteter
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2024 Høst, 2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Emnet gir en innføring i ulike idretters egenart knyttet til pedagogiske og didaktiske forhold, som gir en pedagogisk base for å veilede/coache innen idrettslige aktiviteter. Hovedområder i emnet er motivasjonspsykologi og læringsstrategier, ledelses- og læringsteorier, ekspertiseutvikling, motorisk læring og tilpasset fysisk aktivitet. Studentene skal i løpet av emnet ha praksis med relevante målgrupper.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene følgende kvalifikasjoner:
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn ved læringsmiljøer som fremmer motivasjon, trygghet og trivsel og gode læringsstrategier
- har kunnskap om sentrale pedagogiske teorier og metoder relatert til idrettslig aktivitet, herunder tilrettelegging og veiledning/coaching
- har kunnskap om utviklingsprosessen fra barn og ungdom til voksen eliteutøver, herunder kunnskap om hva som fremmer langsiktig utvikling og hindrer frafall fra idrett
- har kunnskap om hvordan man fremmer ferdigheter både eksplisitt og implisitt i idrettslig aktivitet gjennom tilrettelegging og veiledning/coaching
Studenten
- kan anvende motivasjons- og pedagogiske teorier ved planlegging og gjennomføring av idrettslig aktivitet
- kan anvende sentrale prinsipper fra implisitt og eksplisitt læring i idrettslig aktivitet, herunder evne til å treffe begrunnende valg ut fra forhold som aldersgruppe, type aktivitet, ferdigheter, motivasjon og funksjonsnivå
- Forelesninger og seminarer
- Praktiske timer
- Gruppeoppgaver
- Problembasert læring
- Medstudentundervisning (Peer teaching)
- Praksisarbeid
- Studentpresentasjoner
- En skriftlig og praktisk gruppeoppgave
- En gruppeinnlevering av videofilm med påfølgende muntlig presentasjon
- Praksis i skoleverket eller lignende læringsarena. Gjennomføres som punktpraksis hvor omfang til sammen er en arbeidsuke (krav om minimum 90% oppmøte)
- Praksis innen paraidrett. En uke som gjennomføres sammenhengende ((krav om minimum 90 % oppmøte)
- En gruppepresentasjon med muntlig framføring basert på en caseoppgave
- Krav om minst 80% oppmøte i de undervisningstimer som defineres som obligatorisk
Muntlig gruppepresentasjon med 3-4 studenter i gruppe som etterfølges av individuell muntlig. Det skal i forbindelse med gruppepresentasjonen leveres en skriftlig del som basis til muntlig. Prestasjonen vurderes til A-F der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe | 50 | |||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet