IDR1019 Læring og ledelse i aktiviteter
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Ingen.
Dette emnets hovedmål er å gi studentene inngående kunnskaper om ulike idretters egenart samt gi dem et helhetlig pedagogisk kunnskapsgrunnlag som muliggjør bevisste idrettsdidaktiske overveielser. Helt sentralt i emnet er forståelsen av hva vi skal tilrettelegge og veilede for, som i dette emnet er de ulike idrettenes egenart og forskjellighet. Det pedagogiske kunnskapsgrunnlaget er fundert på fire overordnede perspektiver for å skape konstruktive læringsprosesser i idrett. Disse perspektivene vil gi studentene en helthetlig forståelse for aktivitetene og hvordan de kan undervise i dem. Undervisningsprinsippene legger vekt på å skape konstruktive læringsprosesser i idrett.
Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre praksis tilsvarende to arbeidsuker. Praksis kan være ledsager av mennesker med funksjonsnedsettelser, idrettslag, SFO, barnehage eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studentene følgende kvalifikasjoner:
• Grunnleggende kunnskap om hvilke læringsmiljøer som fremmer motivasjon, gode læringsstrategier, trygghet og trivsel (knyttet til perspektiv 1 over)
• Kunnskap om utviklingsprosessen fra barn og ungdom til voksen eliteutøver, herunder hvilke type aktiviteter som fremmer langsiktig utvikling og hindrer frafall i idrett (knyttet til perspektiv 2 over)
• Innsikt i sentrale pedagogiske teorier og metoder innen aktivitetsdidaktikk, som tilrettelegging og veiledning. Med veiledning menes her både å instruere, gi råd og coache (knyttet til perspektiv 3 over)
• Forståelse for hvordan man kan fremme ferdighetstilegnelse gjennomeksplisitt og implisitt læring, bruk av dynamisk systemteori og ved random versus blocked practice (knyttet til perspektiv 4 over)
• Kan anvende motivasjonsteorier ved planlegging av idrettsaktiviteter
• Kan anvende sentrale pedagogiske teorier og metoder ved planlegging og gjennomføring av idrettsaktiviteter
• Kan anvende prinsippene implisitt og eksplisitt læring i forbindelse med trening, inkludert gjøre overveide valg ut fra kontekstuelle forhold som type idrett og deltakernes alder, ferdigheter og motivasjon
• Kan fungere tilfredsstillende i studentgrupper ved planlegging og gjennomføring av idrettsaktiviteter, samt ved studentframlegginger
- forelesninger/seminarer
- praktiske timer
- individuelle oppgaver
- gruppeoppgaver
- studentpresentasjoner
- praksis som ledsager/veileder tilsvarende to arbeidsuker
• Det er krav om minst 80 % oppmøte i emnets praktiske timer
• Godkjent praksis (mer eksakt info om dette gis ved studiestart)
• Godkjent praksisrapport
• Gruppepresentasjon basert på en case- oppgave
Gruppeoppgave med inntil 4 studenter med innlevering (vektlegges 50%) og en individuell muntlig utspørring (vektlegges 50%). Prestasjonen vurderes til A-F der E er laveste ståkarakter
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe | 50 | Digital ressurs til bruk i eksamenens presentasjonsdel, ellers ingen. | ||
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 50 | Digital ressurs til bruk i eksamenens presentasjonsdel, ellers ingen. |