HEV9003 Brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid

    • Studiepoeng
      5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Elverum, Lillehammer
Emnets innhold
  • Ulike forståelser av brukerbegrepet og begrepet brukermedvirkning og føringer for faglig virksomhet.
  • Begrepet tverrfaglig samarbeid.
  • Politiske og organisatoriske føringer, makt, kommunikasjon, medbestemmelse og demokrati.
  • Medvirkning knyttet til ulike brukergrupper og medvirkning i et livsløpsperspektiv.
  • Utfordringer og muligheter knyttet til brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid på tvers av profesjoner, tjenester og brukere.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap innenfor emneområdet, og kan vurdere ulike teorier og perspektiver knyttet til brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. 
  • kan vurdere betydningen av tverrvitenskapelige tilnærminger innenfor emneområdet og hvordan de kan bidra til å løse komplekse og sammensatte utfordringer.
  • kan vurdere hensiktsmessige metoder og prosesser i forskning og utvikling på området.
  • kan vurdere betydningen av erfaringsbasert kunnskap og relatere den til ulike vitenskaps-teoretiske forankringer.
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan formulere problemstillinger for forskning og utviklingsarbeid innenfor emneområdet tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning.
  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap om tverrfaglig arbeid og brukermedvirkning.
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan identifisere etiske problemstillinger knyttet til brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid.
  • kan delta i faglige debatter innenfor emneområdet brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid.
  • kan vurdere behovet for innovative prosjekter med brukermedvirkning og tverrfaglighet.
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Seminar med studentpresentasjoner
  • Essay/oppgaveskriving
  • Selvstudium

Undervisningsspråk:

Undervisningen skjer hovedsakelig på skandinaviske språk og engelsk avhengig av foreleserens naturlige språk. Hvis det er deltakere som ikke bruker skandinaviske språk, benyttes engelsk som kursspråk.

Arbeidskrav

Det er krav om 80% deltagelse på undervisning for å få gå opp til eksamen.

Vurdering

Hjemmeeksamen i form av individuelt essay(omfang 3500 ord).

Vurderingsform:

Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap