HEV9002 Metodologi, vitenskapsteori og forskningsetikk

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Elverum, Lillehammer
Emnets innhold
  • Sentrale teoretiske og etiske problemstillinger innenfor helse-, folkehelse-, idretts- og sosialvitenskap.
  • Metoder i design av kvalitativ og kvantitativ forskning, og med mixed methods.
  • Ulike tilnærminger og strategier for kvalitativ og kvantitativ analyse.
  • Vurdering og evaluering av forskningsspørsmål, design og metode.
  • Brukermedvirkningens rolle i forsking.
  • Krav til forskning i helseforskningsloven og lov om behandling av personopplysninger.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om hovedprinsippene i kvantitativ og kvantitativ metode.
  • kan vurdere hensiktsmessigheten av å anvende kvalitative, kvantitative og «blandede» metoder i forskningsprosessen.
  • har inngående kunnskap om og kan kritisk vurdere sentrale vitenskapsteoretiske posisjoner og etiske utfordringer knyttet til disse posisjonene.
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan håndtere og begrunne forskningsmetodiske og forskningsetiske beslutninger i egne forskningsprosjekter.
  • kan identifisere etiske problemstillinger og håndtere dem på grunnlag av etablerte prinsipper for forskningsetikk.
  • kan kritisk vurdere metodiske og etiske styrker og svakheter i forskningsprosjekter på helse og velferdsområdet.
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan delta i faglige debatter om teoretiske, etiske og metodologiske problemstillinger i helse- og velferdsforskning. 
  • kan kritisk vurdere anvendt forskning i helse og velferd ut fra teoretiske og metodologiske perspektiver. 
  • har innsikt i tverrfaglige tilnærmelser til komplekse problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger med påfølgende diskusjoner.

Undervisningsspråk:

Undervisningen skjer hovedsakelig på skandinaviske språk og engelsk avhengig av foreleserens naturlige språk. Hvis det er deltakere som ikke bruker skandinaviske språk, benyttes engelsk som kursspråk.

Arbeidskrav

Det er krav om 80% deltagelse på undervisning for å få gå opp til eksamen.

Vurdering

Individuell hjemmeeksamen i form av et essay.

Vurderingsform:

Bestått/Ikke bestått.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap