HEL4005 Barn og unge med migrasjon- og minoritetsbakgrunn, og deres helse
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedElverum
- Migrasjon og minoriteter i et globalt og nasjonalt folkehelseperspektiv
- Ulike betegnelser for å beskrive befolkningsgrupper
- Lovverk, rettigheter og tjenester
- Risiko og resiliens faktorer for helse og utvikling hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
- Traumer, belastninger og traumebevisst omsorg
- Kultur, akkulturasjon, tilhørighet, språk og identitetsutvikling
- Negativ kontroll, kjønnslemlestelse
- Mangfold, integrering, likeverdighet
- Annerledeshet, fordommer og diskriminering
- Forståelse av helse, sykdom og behandling, helsekommunikasjon
- Likeverdige tjenestetilbud, tilpasning og kultursensitivitet
- Kommunikasjon, språk og bruk av tolk i tjenesten
- Undersøkelser og kartlegging
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan flukt, migrasjon og minoritetsstatus kan påvirke helse og utvikling hos barn og unge
- har kunnskap om språk, kultur og identitetsutvikling hos barn og unge med migrasjon- eller minoritetsbakgrunn
- har kunnskap om særlige faktorer som traumer, diskriminering og helsekompetanse som påvirker helse og utvikling
- har inngående kunnskap om relevant lovverk, rettigheter og tjenester rettet mot gruppen
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov i tjenesteutførelsen og tilby likeverdige tjenester
- kan kommunisere via tolk
- kan vurdere risiko og beskyttelsesfaktorer hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
Studenten
- kan analysere eget arbeid i et globalt perspektiv
- er bevisst egne holdninger og kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
- kan planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
- kan bidra til utvikling og innovasjon i tjenester som møter barn, unge og deres familier
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
- Forelesninger
- Nettforelesninger
- Seminarer på campus/nett
- Oppgaveskriving
- Gruppearbeid på campus og nett
- Veiledning
- Selvstudium
- Planlegge og gjennomføre en selvstendig samtale/veiledning/undervisning med som inkluderer tolk, leveres som refleksjonsnotat.
- Utarbeide en situasjonsanalyse med faktorer som fremmer eller hemmer tilgjengelighet, mangfold og likeverdighet i egen tjeneste. Dette gjøres i flere trinn blant annet i nettbaserte seminarer, og danner grunnlaget for eksamen
Digital hjemmeeksamen over to uker hvor situasjonsanalysen fra egen tjeneste danner grunnlaget for eksamen, med forbedringstiltak som øker kvaliteten gjennom bedre mangfold, likeverdighet og tilgjengelighet. . Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | 2 Uke(r) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet