HEL4005 Barn og unge med migrasjon- og minoritetsbakgrunn, og deres helse
- EmnekodeHEL4005
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
 - UndervisningsstedElverum
 
- Migrasjon og minoriteter i et globalt og nasjonalt folkehelseperspektiv
 - Ulike betegnelser for å beskrive befolkningsgrupper
 - Lovverk, rettigheter og tjenester
 - Risiko og resiliens faktorer for helse og utvikling hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
 - Traumer, belastninger og traumebevisst omsorg
 - Kultur, akkulturasjon, tilhørighet, språk og identitetsutvikling
 - Negativ kontroll, kjønnslemlestelse
 - Mangfold, integrering, likeverdighet
 - Annerledeshet, fordommer og diskriminering
 - Forståelse av helse, sykdom og behandling, helsekommunikasjon
 - Likeverdige tjenestetilbud, tilpasning og kultursensitivitet
 - Kommunikasjon, språk og bruk av tolk i tjenesten
 - Undersøkelser og kartlegging
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan flukt, migrasjon og minoritetsstatus kan påvirke helse og utvikling hos barn og unge
 - har kunnskap om språk, kultur og identitetsutvikling hos barn og unge med migrasjon- eller minoritetsbakgrunn
 - har kunnskap om særlige faktorer som traumer, diskriminering og helsekompetanse som påvirker helse og utvikling
 - har inngående kunnskap om relevant lovverk, rettigheter og tjenester rettet mot gruppen
 
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om urbefolkning, migranter og minoriteters særlige behov i tjenesteutførelsen og tilby likeverdige tjenester
 - kan kommunisere via tolk
 - kan vurdere risiko og beskyttelsesfaktorer hos barn og unge med migrant- og minoritetsbakgrunn
 
Studenten
- kan analysere eget arbeid i et globalt perspektiv
 - er bevisst egne holdninger og kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
 - kan planlegge og gjennomføre tiltak som bidrar til å redusere sosiale ulikheter i helse
 - kan bidra til utvikling og innovasjon i tjenester som møter barn, unge og deres familier
 - kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
 
- Forelesninger
 - Nettforelesninger
 - Seminarer på campus/nett
 - Oppgaveskriving
 - Gruppearbeid på campus og nett
 - Veiledning
 - Selvstudium
 
- Planlegge og gjennomføre en selvstendig samtale/veiledning/undervisning med som inkluderer tolk, leveres som refleksjonsnotat.
 - Utarbeide en analyse (SWOT eller GAP), oversikt over kvalitetssystemer og tiltak egen tjeneste som fremmer tilgjengelighet, mangfold og likeverdighet. Dette gjøres i flere trinn med tilbakemeldinger i nettbaserte seminar.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | 2 Uke(r)  | 
  | 
Digital hjemmeeksamen over to uker hvor oversikten over kvalitetssystem og tiltak i egen tjeneste danner grunnlaget for eksamen. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, hvor E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet