FYS1004 Kropp, bevegelse og funksjon
- EmnekodeFYS1004
- Studiepoeng20
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Anbefalt forkunnskapskrav Anatomi og fysiologi
Emnet bygger videre på emnet anatomi og fysiologi fra høstsemesteret og har som mål å utvikle fysioterapeutens evne til å observere og forstå hvordan både individuelle egenskaper og miljøforhold kan påvirke bevegelse og funksjon. Det er sentralt å bevisstgjøre hvordan fysioterapeuter kan observere og tilrettelegge for å forbedre individets forutsetninger for gunstige bevegelsesløsninger i ulike sammenhenger.
Studenten vil utvikle forståelse for sansemotorikk som forutsetning for gange, forflytning, balanse og likevektskontroll. Disse funksjonene vil bli belyst gjennom et livsløpsperspektiv, med særlig fokus på motoriske utvikling. Emnet fokuserer også på hvordan fysisk aktivitet påvirker helse, funksjon og mestring, samt hvordan effekter av fysisk aktivitet kan måles. Det vil inkludere kunnskap om grunnleggende treningslære, som gir studentene relevante verktøy for å planlegge og gjennomføre trenings- og bevegelsesprogrammer for personer med ulike forutsetninger og mål.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om hvordan kroppens struktur, funksjon og utvikling påvirker helse, aktivitet, deltagelse og mestring gjennom ulike livsstadier.
- har grunnleggende kunnskap om observasjon av individers bevegelse og funksjon i ulike miljø
- har bred kunnskap om sansemotoriske ferdigheter som balanse, likevekts kontroll, forflytning og gange, og koordinasjon, og hvordan disse ferdighetene endres gjennom livsløpet
- har kunnskap om grunnleggende biomekaniske forhold, med hovedvekt på dynamikk
- har kunnskap om treningslære som grunnlag for å ha relevante verktøy for å planlegge og gjennomføre fysisk aktivitet for individer og grupper med ulike forutsetninger og mål
- har kunnskap om helsemyndighetenes anbefalinger for kosthold, ernæring og fysisk aktivitet og om forhold som virker oppbyggende og nedbrytende på kroppen
- har kunnskap om faktorer og målemetoder for fysisk yteevne og funksjon
- kjenner til grunnleggende psykologiske behov hos individet relatert til endringsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om akutte skader og førstehjelp
Studenten
- kan anvende kunnskap om biomekaniske forhold til å vurdere kreftenes virkning på kroppen i ulike situasjoner
- kan anvende kunnskap om muskel- og nevrofysiologi, til å beskrive og analysere bevegelse, aktivitet og posisjon hos mennesker i ulike aldre og situasjoner
- kan reflektere over kroppens evne til adaptasjon ved ulike typer belastninger og i ulike omgivelser
- kan observere og tilrettelegge for å utvikle individets forutsetninger for gunstige bevegelsesløsninger i ulike miljø
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere, tilpasse og begrunne tiltak med mål om å fremme helse, funksjon, deltagelse og mestring for ulike målgrupper
- kan anvende kunnskap om grunnleggende psykologiske behov for å motivere i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan vurdere relevante målemetoder for ulike funksjoner
- kan beherske livreddende førstehjelp
Studenten
- har innsikt i grunnleggende treningslære
- kan planlegge og gjennomføre fysisk aktivitet og trening for å oppnå ønskede helseeffekter blant ulike aldersgrupper
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer på hvordan fysisk aktivitet og trening påvirker funksjon, aktivitet og deltagelse
- kan delta i faglig samarbeid
- Forelesning
- Selvstudium
- Gruppearbeid
- Seminar
- Digitale læringsverktøy
- Praksis (10 arbeidsdager)
- Minst 90% oppmøte i praksis
- Én flervalgstest
- Ett fagnotat* i gruppe på inntil 4 studenter basert på utvikling av treningsplan og veiledning av medstudenter eller ekstern brukergruppe, 1400 ord (+/-10 %).
- Deltagelse på minst 80% av praktiske-metodiske seminarer
- Kurs i livreddende førstehjelp
* Fagnotat er en skriftlig innlevering hvor studenten får synliggjort skriftlig sine fagkunnskaper innen et oppgitt tema.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|