FYS1004 Kropp, bevegelse og funksjon

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalt forkunnskapskrav Anatomi og fysiologi
       

Emnets innhold

Emnet bygger videre på emnet anatomi og fysiologi fra høstsemesteret. For en fysioterapeut er det viktig å utvikle evnen til å observere og forstå i hvilken grad egenskaper hos individet og forhold i omgivelsene kan innvirke på bevegelse og funksjon. En bevisstgjøring av hvordan en som fysioterapeut kan observere og legge til rette for å utvikle individets forutsetninger for gunstige bevegelsesløsninger i ulike sammenhenger, vil derfor være sentralt. Videre vil studenten utvikle forståelse for funksjoner som sansemotorikk, gange og forflytning, postural kontroll og balanse. Funksjonene belyses gjennom et livsløpsperspektiv, og barns motoriske utvikling tematiseres særskilt gjennom en praksisperiode i barnehage/skole. Emnet fokuserer på hvordan fysisk aktivitet påvirker helse, funksjon og mestring, samt hvordan effekter av fysisk aktivitet kan måles.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om kroppens struktur, funksjon og utvikling som forutsetning for helse, aktivitet, deltakelse og mestring
  • har kunnskap om grunnleggende biomekaniske forhold, med hovedvekt på likevekt og bevegelse
  • har bred kunnskap om sansemotoriske ferdigheter som balanse, postural kontroll, forflytning og koordinasjon, og hvordan disse ferdighetene endres gjennom livsløpet
  • har kunnskap om helsemyndighetenes retningslinjer for kosthold, ernæring og fysisk aktivitet og om forhold som virker oppbyggende og nedbrytende på kroppen
  • har kunnskap om faktorer og målemetoder for fysisk yteevne og funksjon
  • kjenner til grunnleggende psykologiske behov hos individet relatert til endringsprosesser
  • har kunnskap om trenings- og bevegelseslære som grunnlag for planlegging og evaluering av fysisk aktivitet for individer og grupper med ulike forutsetninger og mål
  • har kunnskap om hjerte- lungeredning (HLR) med og uten hjertestarter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om biomekaniske forhold til å vurdere kreftenes virkning på kroppen i ulike situasjoner
  • kan anvende kunnskap om muskel- og nevrofysiologi, til å beskrive og analysere bevegelse, funksjon og posisjon hos mennesker i ulike aldre og situasjoner
  • kan reflektere over kroppens evne til adaptasjon ved ulike typer belastninger    
  • kan planlegge, gjennomføre, evaluere, tilpasse og begrunne tiltak med mål om å fremme helse, deltagelse og mestring for ulike målgrupper
  • kan anvende kunnskap om grunnleggende psykologiske behov for å motivere i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan vurdere relevante målemetoder som kan benyttes for mennesker med ulike forutsetninger
  • kan beherske livreddende førstehjelp
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i prinsipper for fysisk aktivitet, herunder belastnings- og intensitetsstyring
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer rundt betydningen av fysisk aktivitet og hvordan det påvirker funksjon og deltagelse med andre og delta i faglig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
  • Seminar
  • Gruppearbeid
  • Forelesning
  • Digitale læringsverktøy
  • Selvstudium
  • Praksis (2 uker)
Arbeidskrav
  • Én flervalgstest
  • Praksis
  • Ett fagnotat* i gruppe på inntil 4 studenter basert på utvikling av treningsplan og veiledning av medstudenter eller ekstern brukergruppe, 1400 ord (+/-10 %).
  • Deltagelse på minst 80% av praktiske-metodiske seminarer
  • Kurs i livreddende førstehjelp innenfor siste år

* Fagnotat er en skriftlig innlevering hvor studenten får synliggjort skriftlig sine fagkunnskaper innen et oppgitt tema.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
6 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap