BVP2106 Tiltaksarbeid i barnevernet
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Emnet undersøkelser og beslutninger i barnevernet må være bestått.
Emnet utdyper og anvender teoretiske kunnskaper innenfor ulike barnevernsfaglige tiltak. I emnet inngår:
- Sentrale metodiske tilnærminger innenfor barnevernets hjelpetiltak
- Betydningen av medvirkning og kommunikasjon i tiltaksarbeid
- Betydningen av en helhetlig tilnærming overfor barn og familier
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper, perspektiver og metodiske tilnærminger med gyldighet for barnevernfaglig tiltaksarbeid
- har kunnskap om etnisk, kulturell, religiøs og livssynsorientert tilknytnings betydning
- har kunnskap om ulike modeller for tiltak i barnevernet og samarbeidende instanser
- har kunnskap om hvordan det å være utsatt for omsorgssvikt, overgrep og vold kan komme til uttrykk
- har kunnskap om betydningen av en helhetlig innsats for barn og ulike tjenesters samarbeid for å løse utfordringer og styrke barns omsorg og oppvekst
- har kunnskap om kommunikasjon med barn, foreldre, familien og samarbeidsparter
- har kjennskap til hvordan kunnskap kan oppdateres på fagområdet barnevern
- har kunnskap om hvordan risiko for uønskede hendelser i ulike tiltak vurderes, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
- har grunnleggende digital kompetanse med relevans for barnevernsfaglig tiltaksarbeid
Studenten
- kan anvende faglige begreper og perspektiver til å redegjøre for situasjonsforståelse og begrunne handlingsalternativer, vurderinger og skjønnsutøving i barnevernfaglig tiltaksarbeid
- kan finne fram til og anvende lover, forskrifter og andre aktuelle rettslige kilder for faglig mandat og oppgaveløsning i aktuelle tiltak
- kan identifisere faglige dilemmaer og problemstillinger med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller
- kan reflektere over hvordan barn og unges perspektiver på egen situasjon inngår i grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i ulike tiltak
- kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse
- behersker forebyggende arbeid i tiltaksarbeid med barn, unge og deres familiers
- kan inkludere barn og familiens nettverk i tiltaksarbeid
- kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere faglige arbeidsprosesser både individuelt og i gruppe.
Studenten
- kan anvende kunnskap og ferdigheter i barnevernfaglig tiltak på en selvstendig måte med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
- har innsikt i barnets rett til omsorg og beskyttelse, medvirkning og barns rett til familieliv
- framviser evne til etisk refleksjon i tiltaksarbeid med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
- framviser evne til refleksjon over seg selv som fagperson i barnevernsfaglig tiltaksarbeid
- framviser forståelse for hvordan egen profesjonskunnskap og yrkesrolle kan bidra til faglig oppgaveløsning i barnevernsfaglig tiltaksarbeid, og til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- kan dokumentere og presentere faglig begrunnede argumenter og vurderinger muntlig og skriftlig relatert til barnevernsfaglig tiltaksarbeid
- viser innsikt i hva det innebærer å anerkjenne barn som subjekter og aktører i eget liv i barnevernstiltak
Ferdighetsrettet undervisning, oppgavebesvarelser, forelesninger og selvstudier. Studentaktive læringsformer som fremmer kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter vektlegges.
- Framlegg/digitale presentasjoner av gruppeoppgave med innlevering av individuell fagtekst
- Individuell skriftlig oppgave om kommunikasjon
- Gjennomført kommunikasjon- og samhandlingsøvelser relatert til tiltaksarbeid i barnevernet
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 5 Dag(er) |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet