BVP2106 Tiltaksarbeid i barnevernet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Emnet undersøkelser og beslutninger i barnevernet må være bestått.

Emnets innhold

Emnet utdyper og anvender teoretiske kunnskaper innenfor ulike barnevernsfaglige tiltak. I emnet inngår:

 

  • Sentrale metodiske tilnærminger innenfor barnevernets hjelpetiltak
  • Betydningen av medvirkning og kommunikasjon i tiltaksarbeid
  • Betydningen av en helhetlig tilnærming overfor barn og familier

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper, perspektiver og metodiske tilnærminger med gyldighet for barnevernfaglig tiltaksarbeid
  • har kunnskap om etnisk, kulturell, religiøs og livssynsorientert tilknytnings betydning
  • har kunnskap om ulike modeller for tiltak i barnevernet og samarbeidende instanser
  • har kunnskap om hvordan det å være utsatt for omsorgssvikt, overgrep og vold kan komme til uttrykk
  • har kunnskap om betydningen av en helhetlig innsats for barn og ulike tjenesters samarbeid for å løse utfordringer og styrke barns omsorg og oppvekst
  • har kunnskap om kommunikasjon med barn, foreldre, familien og samarbeidsparter
  • har kjennskap til hvordan kunnskap kan oppdateres på fagområdet barnevern
  • har kunnskap om hvordan risiko for uønskede hendelser i ulike tiltak vurderes, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
  • har grunnleggende digital kompetanse med relevans for barnevernsfaglig tiltaksarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige begreper og perspektiver til å redegjøre for situasjonsforståelse og begrunne handlingsalternativer, vurderinger og skjønnsutøving i barnevernfaglig tiltaksarbeid
  • kan finne fram til og anvende lover, forskrifter og andre aktuelle rettslige kilder for faglig mandat og oppgaveløsning i aktuelle tiltak
  • kan identifisere faglige dilemmaer og problemstillinger med gyldighet for ulike endrings- og tiltaksmodeller
  • kan reflektere over hvordan barn og unges perspektiver på egen situasjon inngår i grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning i ulike tiltak
  • kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse
  • behersker forebyggende arbeid i tiltaksarbeid med barn, unge og deres familiers
  • kan inkludere barn og familiens nettverk i tiltaksarbeid
  • kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere faglige arbeidsprosesser både individuelt og i gruppe.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i barnevernfaglig tiltak på en selvstendig måte med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
  • har innsikt i barnets rett til omsorg og beskyttelse, medvirkning og barns rett til familieliv
  • framviser evne til etisk refleksjon i tiltaksarbeid med utgangspunkt i praksisnære situasjonsbeskrivelser
  • framviser evne til refleksjon over seg selv som fagperson i barnevernsfaglig tiltaksarbeid
  • framviser forståelse for hvordan egen profesjonskunnskap og yrkesrolle kan bidra til faglig oppgaveløsning i barnevernsfaglig tiltaksarbeid, og til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • kan dokumentere og presentere faglig begrunnede argumenter og vurderinger muntlig og skriftlig relatert til barnevernsfaglig tiltaksarbeid
  • viser innsikt i hva det innebærer å anerkjenne barn som subjekter og aktører i eget liv i barnevernstiltak
Arbeids- og undervisningsformer

Ferdighetsrettet undervisning, oppgavebesvarelser, forelesninger og selvstudier. Studentaktive læringsformer som fremmer kommunikasjon- og samhandlingsferdigheter vektlegges.

Arbeidskrav
  • Framlegg/digitale presentasjoner av gruppeoppgave med innlevering av individuell fagtekst
  • Individuell skriftlig oppgave om kommunikasjon
  • Gjennomført kommunikasjon- og samhandlingsøvelser relatert til tiltaksarbeid i barnevernet
Vurdering

Individuell skriftlig fem-dagers hjemmeeksamen.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
5 Dag(er)
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning