BIOING1103 Innføring i bioingeniørfag

    • Emnekode
      BIOING1103
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2026 Høst
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Del I: Etikk, kommunikasjon og kunnskapsbasert praksis (5 stp) 

  • Aktuelle lovbestemmelser herunder helsepersonelloven, smittevernloven, pasientrettighetsloven, taushetsplikt, med mer
  • Bioingeniørens rolle, profesjonell yrkesutøver og yrkesetiske retningslinjer
  • Organisering av helsetjenesten
  • Kommunikasjonsteori
  • Kommunikasjon i grupper, organisasjoner, mellom bioingeniør, pasientgrupper og andre helseprofesjoner
  • Digital og tverrkulturell kommunikasjon
  • Samarbeid, stress og konfliktløsning
  • Omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer
  • Likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • Samiske pasienters rettigheter til å bli møtt på eget språk
  • Sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
  • Folkehelse

 

Del II: Innføring i bioingeniørfaglig laboratoriearbeid (5 stp)

  • Kapillær og venøs blodprøvetaking
  • Preanalytiske forhold
  • Pasientnær analysering
  • Kvalitetssikring og validering av prøvesvar
  • Generelle laboratorietekniske ferdigheter (pipetteringsteknikker, behandling av blodprøver)
  • Biokjemiske analyseprinsipp for analyseutstyr i primærhelsetjenesten (spektrofotometrisk måling, immunologisk analyseprinsipp, turbidimetrisk analyseprinsipp, tørrkjemi)
  • Hb, glukose, urinstix, CRP, INR, hurtigtester
  • Basale smittevernrutiner, smittekjeden
  • Hovedtrekk ved følgende sykdommer: anemi, hjerte- kar, urin- og nyresykdommer, diabetes mellitus, infeksjonssykdommer

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonell kompetanse, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon til beste for pasienten
  • har bred kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for bioingeniører, relevante lover og forskrifter som er vesentlig for yrkesutøvelsen
  • kjenner til hvordan sikre god kommunikasjon for alle grupper i samfunnet og hvordan sikre likeverdige tjenester for alle
  • har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
  • kjenner til rutiner for identifisering og oppfølging av mennesker med spesielle utfordringer og kan henvise disse videre
  • har kunnskap om korrekt prøvetaking av voksne, prøvebehandling og forhold som påvirker analysesvar
  • har kunnskap om hvordan pasientnær analysering og selvtesting utføres og kvalitetssikres
  • har kunnskap om noen sykdomstilstander
  • har kunnskap om sammenhengen mellom folkehelse og sykdom
  • har kunnskap om smittekjeden, basale smittevernrutiner og aseptiske analyseprosedyrer
  • har kunnskap om regler for avfallshåndtering og sikkerhet på laboratoriet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter overfor pasienter og annet helsepersonell
  • kan anvende og forstå fagterminologi
  • kan finne, vurdere og følge gjeldende retningslinjer for vern mot kjemiske stoffer og biologisk materiale
  • kan foreslå tiltak som fremmer god folkehelse på individ- og samfunnsnivå
  • kan reflektere over bioingeniørens rolle i et tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan beherske kapillær og venøs prøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift
  • kan beherske enkelt analyseutstyr (PNA) etter gjeldende prosedyrer og vurdere metodens muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan vurdere analysesvar, deres pålitelighet og kvaliteten i laboratoriearbeidet
  • kan beherske metoder for håndtering av humanbiologisk materiale med tilhørende resultater og informasjon

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til forhold som bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
  • har innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger og kan identifisere, reflektere og håndtere disse i bioingeniørfaglig arbeid
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
  • kjenner til og forholder seg til lover og regelverk i sin tjenesteutøvelse som bioingeniør
  • kan tolke en bestilling og formidle korrekt prøvesvar
  • kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Laboratoriearbeid
  • Gruppearbeid/seminar
  • Muntlig presentasjon
  • Laboratorierapport
  • Medstudentvurdering

 

Praksis

IIntern praksis i form av laboratoriearbeid og gruppearbeid/seminar. Dette er et integrert læringselement som utgjør en del av emnet. I dette emnet er det krav om 90 % tilstedeværelse.

Obligatoriske aktiviteter
  • 90 % tilstedeværelse i laboratoriearbeid
  • Åtte dager laboratoriekurs inkludert blodprøvetaking
  • 80 % tilstedeværelse på 4 seminarer/gruppearbeid
  • To individuelle skriftlige arbeider knyttet til laboratoriearbeid og seminar
  • En muntlig presentasjon av seminar/gruppearbeid, individuelt eller i gruppe

Ved gruppearbeid står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.

Ikke godkjente skriftlige obligatorisk aktivitet kan omarbeides og leveres inn til ny vurdering én (1) gang før ordinær eksamen.

Ved godkjent fravær fra obligatoriske læringsaktiviteter, gjøres det en vurdering av emneansvarlig om det er mulig å ta igjen manglende aktiviteter.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige til og med påfølgende semester. 

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
Emnenavn på engelsk: 
Introduction to bioengineering
Emnenavn på nynorsk: 
Innføring i bioingeniørfag
Fakultet
Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi
Institutt
Institutt for bioteknologi
Fagområde
Bioingeniørutdanning (kun den 3-årige bioingeniørutdanningen)
Studieprogram
Bachelor i bioingeniørfag
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)