BIOING1103 Innføring i bioingeniørfag
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2023 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
Del I: Etikk, kommunikasjon og kunnskapsbasert praksis (5 stp)
- aktuelle lovbestemmelser herunder helsepersonelloven, smittevernloven, pasientrettighetsloven, taushetsplikt, med mer
- bioingeniørens rolle, profesjonell yrkesutøver og yrkesetiske retningslinjer
- organisering av helsetjenesten
- kommunikasjonsteori
- kommunikasjon i grupper, organisasjoner, mellom bioingeniør, pasientgrupper og andre helseprofesjoner
- digital og tverrkulturell kommunikasjon
- samarbeid, stress og konfliktløsning
- omsorgssvikt, vold, overgrep, rus- og sosioøkonomiske problemer
- likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
- samiske pasienters rettigheter til å bli møtt på eget språk
- sammenheng mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
- vitenskapsteori
- innføring i kunnskapsbasert praksis
Del II: Innføring i bioingeniørfaglig laboratoriearbeid (5 stp)
- kapillær og venøs blodprøvetaking
- preanalytiske forhold
- pasientnær analysering
- kvalitetssikring og validering av prøvesvar
- generelle laboratorietekniske ferdigheter (pipetteringsteknikker, behandling av blodprøver)
- biokjemiske analyseprinsipp for analyseutstyr i primærhelsetjenesten (spektrofotometrisk måling, immunologisk analyseprinsipp, turbidimetrisk analyseprinsipp, tørrkjemi)
- Hb, glukose, urinstix, CRP, INR, hurtigtester
- basale smittevernrutiner, smittekjeden
- hovedtrekk ved følgende sykdommer: anemi, hjerte- kar, diabetes mellitus, infeksjonssykdommer
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om den medisinske laboratorietjenestens historie og tradisjoner, og kjenner til andre profesjoners roller i det norske helsevesenet med vekt på bioingeniørens rolle
- har kunnskap om profesjonell kompetanse, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon til beste for pasienten
- har bred kunnskap om yrkesetiske retningslinjer for bioingeniører, relevante lover og forskrifter som er vesentlig for yrkesutøvelsen
- kjenner til hvordan sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle grupper i samfunnet og hvordan sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle
- har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
- kjenner til rutiner for identifisering og oppfølging av mennesker med spesielle utfordringer og kan henvise disse videre
- kjenner til vitenskapelige metoder for forsknings- og utviklingsarbeid innen bioingeniørfaget
- kjenner til kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om korrekt prøvetaking av voksne, prøvebehandling og forhold som påvirker analysesvar
- har kunnskap om hvordan pasientnær analysering og selvtesting utføres og kvalitetssikres
- har kunnskap om noen sykdomstilstander
- har kunnskap om smittekjeden, basale smittevernrutiner og aseptiske analyseprosedyrer
- har kunnskap om regler for avfallshåndtering og sikkerhet på laboratoriet
Studenten
- kan anvende kommunikasjonsferdigheter overfor pasienter og annet helsepersonell
- kan anvende og forstå fagterminologi
- kan finne, vurdere og følge gjeldende retningslinjer for vern mot kjemiske stoffer og biologisk materiale
- kan reflektere over bioingeniørens rolle i et tverrprofesjonelt samarbeid
- kan beherske kapillær og venøs prøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift
- kan beherske enkelt analyseutstyr (PNA) etter gjeldende prosedyrer og vurdere metodens muligheter, begrensninger og feilkilder
- kan vurdere analysesvar, deres pålitelighet og kvaliteten i laboratoriearbeidet
- kan beherske metoder for håndtering av humanbiologisk materiale med tilhørende resultater og informasjon
Studenten
- kjenner til forhold som bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet
- har innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger og kan identifisere, reflektere og håndtere disse i bioingeniørfaglig arbeid
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
- kjenner til og forholder seg til lover og regelverk i sin tjenesteutøvelse som bioingeniør
- kan tolke en bestilling og formidle korrekt prøvesvar
- kan formidle bioingeniørfaglig kunnskap gjennom muntlig og skriftlig presentasjon på norsk individuelt og i grupper
- har innsikt i profesjonell yrkesutøvelse og yrkesetiske problemstillinger
- forelesninger
- laboratoriearbeid
- gruppearbeid/seminar
- muntlig presentasjon
- laboratorierapport
- medstudentvurdering
Praksis
Intern praksis i form av laboratoriearbeid og gruppearbeid/seminar. Dette er et integrert læringselement som utgjør en del av emnet. I dette emnet er det krav om 100% tilstedeværelse.
- 100 % tilstedeværelse i laboratoriearbeid
- sju-åtte dager laboratoriekurs inkludert blodprøvetaking
- 100 % tilstedeværelse på seminar/gruppearbeid med tre-fire deltakere
- en-to individuelle skriftlige arbeider knyttet til laboratoriearbeid og seminar
- en-to muntlige presentasjoner av seminar/gruppearbeid, individuelt eller i gruppe
Ved gruppearbeid står alle deltakere i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven/prestasjonen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet