8SHL875 Håndtering av konflikter og kriser i et ledelsesperspektiv for helse- og omsorgstjenesten

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

Konfliktforståelse

  •       Hva er en konflikt?
  •       Konflikter som livsvilkår
  •       Konflikter som eskalerer
  •       Kompleksitet, gruppe- og individkonflikter

 

Konflikthåndtering

  •       Strategier i konflikthåndtering
  •       Konfliktspiral, hva forsterker og hva forhindrer eskalering
  •       Leder som fasilitator, veileder, megler eller "dommer"
  •       Konfliktløsning ved bruk av utenforstående megler

 

Kriser og kriseforståelse

  •       Hva er en krise sett i et ledelsesperspektiv?
  •       Mennesket i kriser
  •       Kriser på individ- og gruppenivå
  •       Kriseberedskap/mentalt forberedt på uforutsette hendelser

 

Krisehåndtering

  •       Lederens håndtering av kriser
  •       Sorg, støtte og sosiale nettverk
  •       Bearbeidingssamtaler
  •       Krisekommunikasjon, mediekontakt og mediebruk

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført emne ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  •    har kunnskap om hvordan konflikter oppstår og utvikler seg i et arbeidsmiljø
  •    har kunnskap om hvordan man kan unngå at konflikter eskalerer gjennom tidlig intervensjon
  •    har grunnleggende kunnskap om kjente konfliktteorier knyttet til sosiale konflikter
  •    har kunnskap om sentrale teorier og begreper i kriseledelse
  •    har kunnskap om reaksjoner på kriser som rammer individer og grupper og hvordan disse kan håndteres
Ferdigheter

Kandidaten:

  •   kan vurdere konflikters alvorlighetsgrad og behov for intervensjon
  •   kan gi medarbeidere tilstrekkelig forståelse for daglig konflikthåndtering
  •   kan gi medarbeidere tilstrekkelig forståelse for kriser og krisehåndtering
  •   kan anvende kunnskap om psykologiske krisereaksjoner på individ- og gruppenivå
Generell kompetanse

Kandidaten:

  •  har kjennskap til ulike perspektiver på hvordan kriser kan oppstå i praksis
  •  har kompetanse til å ivareta mellommenneskelige utfordringer og problemstillinger
  •  har kunnskap om hvordan håndterer kriser og konflikter
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av to samlinger over to dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske krav).

Obligatoriske aktiviteter

En oppgave i basisgruppa mellom første og andre samling i emnet.

Eksamen

Hjemmeeksamen i gruppe med 3-5 deltakere over 10 virkedager etter siste samling.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (3 - 5)
10 Dag(er)
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
8SHL48151
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring