8SHL775 Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten
- Emnekode8SHL775
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle.
Rammeverket for kvalitet
- Lean
- Coso
- ISO
- Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten
Kvalitetsledelse
- Risiko- og sårbarhetsanalyser
- Metoder for kvalitetsmåling
Prosessforbedring
- Forebygging
- Avviksregistering og – håndtering
- Kvalitetssirkelen/ Deming sirkel (PDCA)
Løpende forbedring og oppfølging
- Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
- Medvirkning til kvalitetsforbedring
- Løpende forbedring /Demings sirkel
- Ledelsens gjennomgang/resultatvurdering
Statistisk prosesskontroll
- Variasjon i prosesser
- Serie- og kontrolldiagrammer
Læringsutbytte
Kandidaten skal etter fullført emne ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kandidaten:
- har kunnskap om kvalitetsbegrepet i offentlig tjenesteyting generelt og i helse- og omsorgstjenesten spesielt
- har kunnskap om de viktigste prinsippene og begrepene i kvalitetsledelse.
- Har kunnskap om modeller og tilnærminger til kvalitetsarbeidet, som Lean, ISO og Coso.
- Har kunnskap om Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten.
- Har kunnskap om metoder for registering og måling av kvalitet.
- Har grunnleggende kunnskap om statistisk prosesskontroll
Kandidaten:
- kan gjennomføre risiko og sårbarhetsanalyse
- kan utvikle relevante og vesentlige indikatorer for måling av kvalitet og metoder for måling av kvalitet
- kan anvende verktøy for praktisk kvalitetsarbeid i helse og omsorgssektoren
- har faglige forutsetninger for å delta i og lede kvalitetsarbeidet innenfor helse og omsorgssektoren
- kan utarbeide og tolke serie- og kontrolldiagrammer i statistisk prosesskontroll
Kandidaten:
- har innsikt og metodekunnskap til å tilnærme seg kvalitetsbegrepet i egen organisasjon
- har utviklet kompetanse i kontinuerlig kvalitetsforbedring
Emnet består av to samlinger over to dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske aktivitet).
Et individuelt, obligatorisk arbeidskrav som skal være bestått før eksamen kan gjennomføres. Den obligatoriske oppgaven deles ut på siste dag på samling1.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
|
Individuell hjemmeeksamen over 10 virkedager etter siste samling.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.