8SHL775 Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle.

Emnets innhold

Rammeverket for kvalitet

  • Lean 
  • Coso 
  • ISO 
  • Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten 

Kvalitetsledelse

  • Risiko- og sårbarhetsanalyser  
  • Metoder for kvalitetsmåling  

Prosessforbedring

  • Forebygging  
  • Avviksregistering og – håndtering 
  • Kvalitetssirkelen/ Deming sirkel (PDCA)  

Løpende forbedring og oppfølging

  • Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten  
  • Medvirkning til kvalitetsforbedring  
  • Løpende forbedring /Demings sirkel  
  • Ledelsens gjennomgang/resultatvurdering  

Statistisk prosesskontroll

  • Variasjon i prosesser 
  • Serie- og kontrolldiagrammer 

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført emne ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om kvalitetsbegrepet i offentlig tjenesteyting generelt og i helse- og omsorgstjenesten spesielt  
  • har kunnskap om de viktigste prinsippene og begrepene i kvalitetsledelse. 
  • Har kunnskap om modeller og tilnærminger til kvalitetsarbeidet, som Lean, ISO og Coso. 
  • Har kunnskap om Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten. 
  • Har kunnskap om metoder for registering og måling av kvalitet. 
  • Har grunnleggende kunnskap om statistisk prosesskontroll  
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjennomføre risiko og sårbarhetsanalyse 
  • kan utvikle relevante og vesentlige indikatorer for måling av kvalitet og metoder for måling av kvalitet 
  • kan anvende verktøy for praktisk kvalitetsarbeid i helse og omsorgssektoren 
  • har faglige forutsetninger for å delta i og lede kvalitetsarbeidet innenfor helse og omsorgssektoren  
  • kan utarbeide og tolke serie- og kontrolldiagrammer i statistisk prosesskontroll 
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt og metodekunnskap til å tilnærme seg kvalitetsbegrepet i egen organisasjon 
  • har utviklet kompetanse i kontinuerlig kvalitetsforbedring 
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av to samlinger over to dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske krav).

Obligatoriske aktiviteter

Et individuelt, obligatorisk arbeidskrav som skal være bestått før eksamen kan gjennomføres. Den obligatoriske oppgaven deles ut på siste dag på samling1.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 10 virkedager etter siste samling.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
8SHL37151
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring