8SHL775 Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle.
Rammeverket for kvalitet
- Lean
- Coso
- ISO
- Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten
Kvalitetsledelse
- Risiko- og sårbarhetsanalyser
- Metoder for kvalitetsmåling
Prosessforbedring
- Forebygging
- Avviksregistering og – håndtering
- Kvalitetssirkelen/ Deming sirkel (PDCA)
Løpende forbedring og oppfølging
- Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten
- Medvirkning til kvalitetsforbedring
- Løpende forbedring /Demings sirkel
- Ledelsens gjennomgang/resultatvurdering
Statistisk prosesskontroll
- Variasjon i prosesser
- Serie- og kontrolldiagrammer
Læringsutbytte
Kandidaten skal etter fullført emne ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kandidaten:
- har kunnskap om kvalitetsbegrepet i offentlig tjenesteyting generelt og i helse- og omsorgstjenesten spesielt
- har kunnskap om de viktigste prinsippene og begrepene i kvalitetsledelse.
- Har kunnskap om modeller og tilnærminger til kvalitetsarbeidet, som Lean, ISO og Coso.
- Har kunnskap om Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten.
- Har kunnskap om metoder for registering og måling av kvalitet.
- Har grunnleggende kunnskap om statistisk prosesskontroll
Kandidaten:
- kan gjennomføre risiko og sårbarhetsanalyse
- kan utvikle relevante og vesentlige indikatorer for måling av kvalitet og metoder for måling av kvalitet
- kan anvende verktøy for praktisk kvalitetsarbeid i helse og omsorgssektoren
- har faglige forutsetninger for å delta i og lede kvalitetsarbeidet innenfor helse og omsorgssektoren
- kan utarbeide og tolke serie- og kontrolldiagrammer i statistisk prosesskontroll
Kandidaten:
- har innsikt og metodekunnskap til å tilnærme seg kvalitetsbegrepet i egen organisasjon
- har utviklet kompetanse i kontinuerlig kvalitetsforbedring
Emnet består av to samlinger over to dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske krav).
Et individuelt, obligatorisk arbeidskrav som skal være bestått før eksamen kan gjennomføres. Den obligatoriske oppgaven deles ut på siste dag på samling1.
Individuell hjemmeeksamen over 10 virkedager etter siste samling.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
|