8SHL775 Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten

    • Emnekode
      8SHL775
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle.

Emnets innhold

Rammeverket for kvalitet

  • Lean 
  • Coso 
  • ISO 
  • Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten 

Kvalitetsledelse

  • Risiko- og sårbarhetsanalyser  
  • Metoder for kvalitetsmåling  

Prosessforbedring

  • Forebygging  
  • Avviksregistering og – håndtering 
  • Kvalitetssirkelen/ Deming sirkel (PDCA)  

Løpende forbedring og oppfølging

  • Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten  
  • Medvirkning til kvalitetsforbedring  
  • Løpende forbedring /Demings sirkel  
  • Ledelsens gjennomgang/resultatvurdering  

Statistisk prosesskontroll

  • Variasjon i prosesser 
  • Serie- og kontrolldiagrammer 

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført emne ha tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om kvalitetsbegrepet i offentlig tjenesteyting generelt og i helse- og omsorgstjenesten spesielt  
  • har kunnskap om de viktigste prinsippene og begrepene i kvalitetsledelse. 
  • Har kunnskap om modeller og tilnærminger til kvalitetsarbeidet, som Lean, ISO og Coso. 
  • Har kunnskap om Forskrift om leiing og kvalitetsutvikling i helse- og omsorgstjenesten. 
  • Har kunnskap om metoder for registering og måling av kvalitet. 
  • Har grunnleggende kunnskap om statistisk prosesskontroll  
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjennomføre risiko og sårbarhetsanalyse 
  • kan utvikle relevante og vesentlige indikatorer for måling av kvalitet og metoder for måling av kvalitet 
  • kan anvende verktøy for praktisk kvalitetsarbeid i helse og omsorgssektoren 
  • har faglige forutsetninger for å delta i og lede kvalitetsarbeidet innenfor helse og omsorgssektoren  
  • kan utarbeide og tolke serie- og kontrolldiagrammer i statistisk prosesskontroll 
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har innsikt og metodekunnskap til å tilnærme seg kvalitetsbegrepet i egen organisasjon 
  • har utviklet kompetanse i kontinuerlig kvalitetsforbedring 
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av to samlinger over to dager. I tillegg til forelesninger vil det på samlingene vektlegges refleksjon, diskusjoner, case, erfaringsutveksling og gruppearbeid. Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske krav).

Arbeidskrav

En oppgave i basisgruppa mellom første og andre samling i emnet.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
  • Alle
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 10 virkedager etter siste samling.

Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.

Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
8SHL37151
Emnenavn på nynorsk: 
Kvalitetsledelse i helse- og omsorgstjenesten
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Økonomisk-administrativ utdanning
Studieprogram
Årsstudium - Lederutdanning innen helse og omsorgstjenesten
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)