8SHL675 Innovasjonsledelse i helse- og omsorgstjenesten
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
Innovasjonsarbeid – Organisasjon, kultur og ledelse
- Perspektiver på innovasjon
- Innovasjon i offentlig sektor
- Innovasjonsledelse
- Innovasjonskultur
Verdiskapende prosjektstyring – og ledelse
- Formål med prosjekt
- Deg som prosjektleder
- Hvordan bygge gode prosjektteam
- Sentrale aktører i prosjekt
- Hva inngår i et prosjekt - styringsrammer
- Prosjektgjennomføring – oppfølging og endring
Velferdsteknologi i praksis – perspektiver på teknologi i kommunal og helse og omsorgstjeneste
- Lederes rolle og ansvar for velferdsteknologitjenester
- Etiske perspektiver ved innføring av velferdsteknologi
- Velferdsteknologi som tjenesteinnovasjon
- Helhetlig tjenestemodell
- Gevinstrealisering og drift
Samskaping - sosial innovasjon for helse og velferd
- Medarbeiderdrevet innovasjon
- Samhandlingsformer i helse- og omsorgstjenesten
- Barrierer og motstand ved innføring av velferdsteknologi
- Fra visjon til innovasjon – deg som innovasjonsleder
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Kandidaten:
- har teoretisk kunnskap om perspektiver på innovasjon og leders rolle som kulturbygger og aktiv innovasjonsleder
- har teoretisk kunnskap om innovasjonsarbeid som fenomen og prosess - fra idegenerering til implementering, gevinstrealisering og drift
- har teoretisk kunnskap om samskaping som sosial innovasjon i helse og omsorgstjenesten
- har teoretisk kunnskap om medarbeiderdrevet innovasjon
- har kunnskaper om verdiskapende prosjekledelse i et innovasjonsperspektiv
- har kunnskaper om perspektiver på velferdsteknologi og etiske utfordringer i arbeid med velferdsteknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste
Kandidaten:
- kan lede prosesser for samskaping og innvolvering i og mellom nivåer
- ta i bruk relevant verktøy for innovasjonsarbeid
- har grunnleggende innsikt i praksisnær prosjektstyring- og ledelse
- kan tilrettelegge for medarbeiderdrevet innovasjon på arbeidsplassen
- har refleksjonskompetanse på etiske perspektiver knyttet til velferdsteknologi i kommunal helse og omsorgstjeneste
- kan identifisere kulturelle fremmere og hemmere for innovasjonsarbeid og aktivt arbeide med egen lederadferd knyttet til rollen som innovasjonsleder
Kandidaten:
- har en helhetlig tilnærming til innovasjonsarbeid i helse og omsorgtjenesten
- har grunnleggende kompetanse i prosjektledelse som verdiskapende og situasjonsbestemt
- har grunnleggende forståelse, kunnskap og ferdigheter til å styrke egen lederrolle og praktisere innovasjonsledelse i innovasjonsprosesser
- har kunnskap om relevant innovasjonsverktøy knyttet til verdiskapende bruk av velferdsteknologi i helse og omsorgstjenesten
- har grunnleggende forståelse for viktigheten av medarbeiderinvolvering og samhandling i innovasjonsarbeid
Emnet består av to samlinger over to dager. På samlingene vektlegges teoretiske og praktiske undervisnings- og arbeidsformer som er kunnskapsbaserte og praksisnære. Denne «prakademiske» tilnærmingen bygges på en kollektiv erfaringslæring. Det vektlegges metodisk bruk av refleksjon, individuelt, gruppevis og i plenum. Oppgaveløsning med praktisk bruk av innovasjonsverktøy i grupper, diskusjoner, case og bruk av dialogisk metode i form av reflekterende team. Bruk av digitale virkemidler i undervisningen vil være supplerende og relevant fagstøttende læringsmateriell.
Mellom samlingene skal studentene jobbe med hjemmeoppgave i basisgruppe (se obligatoriske krav).
Hjemmeeksamen i gruppe med inntil 3 deltakere over 10 virkedager etter siste samling.
Vurderes med graderte bokstavkarakterer A-F, der E er laveste ståkarakter.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | 10 Dag(er) |
|