6JB295 Rapport og analyse
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedBlæstad
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Prosessen fra nysgjerrige spørsmål til publiserte fagfellevurderte rapporter – hva er forskning?
- Strukturen i en vitenskapelig rapport og krav til denne
- Skriveprosessen, hvordan skrive godt?
- Bruk av bibliotek og søkemotorer for å finne litteratur (Bibsys Ask, ISI etc.)
- Informasjonskompetanse – plagiering og bruk av referanser (gjennomføres i samarbeid med bibliotektjenesten) Hva er juks i forskningen? Etiske problemstillinger
- Bruk av Word som tekstbehandlingsverktøy for å skrive rapporter
- Bruk av Excel som regneark, database og verktøy for å lage figurer og tabeller,. Samt regne median, gjennomsnitt og variasjonsmål
- Presentasjon av tekst, figurer og tabeller
- Tolke resultater og diskutere disse i lys av relevant litteratur
- Innføring i Power Point til bruk under presentasjoner
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige metoder brukt i rapportskriving innen naturvitenskapelige problemstillinger og temaer
- har kunnskap om forskningsprosessen
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til rapportskriving
Studenten
- kan selvstendig skrive korte og enkle vitenskapelige rapporter basert på IMRoD-standarden med fokus på naturvitenskapelige problemstillinger
- kan finne frem til relevant litteratur og referere til denne, formulere problemstillinger, utføre enkle analyser og tolke resultatene, samt diskutere disse i forhold til relevant litteratur
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor fagfeltet
Studenten
- har innsikt i generelle vitenskapelige prosesser innen det naturvitenskapelige fagområdet
- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig
- kan gjennomføre varierte oppgaver over lengre tid alene og som deltager i gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- Gruppearbeid
- Digitale læringsstier
- Workshop og veiledningstimer
- Hverandrevurderinger
- Gjennomføre fire læringsstier med quiz (minimum 80% riktig)
- En skriftlig innleveringsoppgave i gruppe (3-5 studenter)
- En muntlig presentasjon av innleveringsoppgave i gruppe
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell |
Navn | Studiepoeng | Dato | Kommentar |
---|---|---|---|
AGR1104N Rapport og analyse | 7,5 | ||
6EV198 Rapport og analyse | 7,5 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet