4REITR1 Innføring i tverrprofesjonell rehabilitering
- Emnekode4REITR1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav
- Begreper, teorier og modeller i tverrprofesjonell rehabilitering
- Etiske perspektiver i rehabiliteringsarbeid
- Medisinske, sosiale, relasjonelle og bio-psykososiale perspektiv på nedsatt funksjonsevne og funksjonshemming (eks. GAP modellen, ICF)
- Systematisk vurdering av rehabiliteringsbehov og relevante kliniske instrumenter
- Helse og sykdom
- Flerkulturelle perspektiv på helse, sykdom og livskvalitet
- Recovery og resiliense
- Salutogenese og patogenese
- Nedsatt funksjonsevne, kroniske lidelser og livskvalitet
- Empowerment og brukermedvirkning
- Rehabiliteringspyramiden
- Pasientforløp og faser i rehabiliteringsprosesser
- Psykologiske perspektiver, selvforståelse og mestring
- Institusjonelle og samfunnsmessige forhold
- Universell utforming
- Sentrale lover og forskrifter som regulerer rehabiliteringstjenesten inklusive veileder
- Informasjonskompetanse
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har inngående kunnskap om sentrale historiske, politiske og ideologiske utviklingslinjer knyttet til fysiske, psykiske, kognitive og sosiale perspektiver i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid.
- Har inngående kunnskap om verdigrunnlag, sentrale begreper, teorier og modeller i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid.
- Har inngående kunnskap om brukerperspektivet og betydningen av brukerens erfaringskunnskap
- Kan redegjøre for sammenhenger mellom sårbarhetsfaktorer, miljøfaktorer og bio-psykososial helse, inkludering og deltagelse
- Har kunnskap om ulike rehabiliteringsformer og hvordan ulike perspektiv på funksjonsutfordringer kan virke inn på tilnærminger i habilitering og rehabilitering
- Har inngående kunnskap om kildebruk
Studenten
- Kan redegjøre for menneskerettigheter, etiske normer og verdier i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
- Kan argumentere for betydningen av tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
- Kan identifisere faktorer som fremmer likeverd, inkludering og mangfold, og hindrer diskriminering og stigmatisering
- Behersker søk i faglige databaser og ivaretar prinsipper for korrekt kildebruk og referanseteknikk
Studenten
- Kan analysere og vurdere rehabiliteringsbehov basert på systematisk datasamling og samarbeid med pasient/bruker og pårørende
- Kan kritisk reflektere over og drøfte rehabiliteringsforløp basert på kunnskapsbasert praksis, sentrale teorier og modeller
- Kan anvende kunnskap og samarbeidsformer som sikrer brukermedvirkning i utforming, gjennomføring og evaluering av rehabiliteringstjenester i praksis
- Kan analysere og vurdere hvordan samspill mellom samfunn og enkeltpersoner påvirker helse, livskvalitet, funksjonsnivå og deltagelse på individ- og samfunnsnivå
- Kan gjøre rede for og drøfte hvordan rammefaktorer og helsepolitiske føringer påvirker sammensatte rehabiliteringsforløp
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Praktiske øvelser
- Veiledningsgrupper
- Selvstudium
- Seminar
- Studiebesøk
- Skriftlig gruppeoppgave med muntlig fremlegg. Det er krav om korrekt kildebruk og kildehenvisninger i oppgaven
- Minimum 75% tilstedeværelse på samlingene
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 10 Dag(er) |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 10 virkedager. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet