4REITR1 Innføring i tverrprofesjonell rehabilitering

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav

Emnets innhold
  • Begreper, teorier og modeller i tverrprofesjonell rehabilitering
  • Etiske perspektiver i rehabiliteringsarbeid
  • Medisinske, sosiale, relasjonelle og bio-psykososiale perspektiv på nedsatt funksjonsevne og funksjonshemming (eks. GAP modellen, ICF)
  • Systematisk vurdering av rehabiliteringsbehov og relevante kliniske instrumenter
  • Helse og sykdom
  • Flerkulturelle perspektiv på helse, sykdom og livskvalitet
  • Recovery og resiliense
  • Salutogenese og patogenese
  • Nedsatt funksjonsevne, kroniske lidelser og livskvalitet
  • Empowerment og brukermedvirkning
  • Rehabiliteringspyramiden
  • Pasientforløp og faser i rehabiliteringsprosesser
  • Psykologiske perspektiver, selvforståelse og mestring
  • Institusjonelle og samfunnsmessige forhold
  • Universell utforming
  • Sentrale lover og forskrifter som regulerer rehabiliteringstjenesten inklusive veileder
  • Informasjonskompetanse

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • Har inngående kunnskap om sentrale historiske, politiske og ideologiske utviklingslinjer knyttet til fysiske, psykiske, kognitive og sosiale perspektiver i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid.
  • Har inngående kunnskap om verdigrunnlag, sentrale begreper, teorier og modeller i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid.
  • Har inngående kunnskap om brukerperspektivet og betydningen av brukerens erfaringskunnskap
  • Kan redegjøre for sammenhenger mellom sårbarhetsfaktorer, miljøfaktorer og bio-psykososial helse, inkludering og deltagelse
  • Har kunnskap om ulike rehabiliteringsformer og hvordan ulike perspektiv på funksjonsutfordringer kan virke inn på tilnærminger i habilitering og rehabilitering
  • Har inngående kunnskap om kildebruk
Ferdigheter

Studenten

  • Kan redegjøre for menneskerettigheter, etiske normer og verdier i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
  • Kan argumentere for betydningen av tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid i habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
  • Kan identifisere faktorer som fremmer likeverd, inkludering og mangfold, og hindrer diskriminering og stigmatisering 
  • Behersker søk i faglige databaser og ivaretar prinsipper for korrekt kildebruk og referanseteknikk
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan analysere og vurdere rehabiliteringsbehov basert på systematisk datasamling og samarbeid med pasient/bruker og pårørende
  • Kan kritisk reflektere over og drøfte rehabiliteringsforløp basert på kunnskapsbasert praksis, sentrale teorier og modeller
  • Kan anvende kunnskap og samarbeidsformer som sikrer brukermedvirkning i utforming, gjennomføring og evaluering av rehabiliteringstjenester i praksis
  • Kan analysere og vurdere hvordan samspill mellom samfunn og enkeltpersoner påvirker helse, livskvalitet, funksjonsnivå og deltagelse på individ- og samfunnsnivå
  • Kan gjøre rede for og drøfte hvordan rammefaktorer og helsepolitiske føringer påvirker sammensatte rehabiliteringsforløp
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Praktiske øvelser
  • Veiledningsgrupper
  • Selvstudium
  • Seminar
  • Studiebesøk
Arbeidskrav
  • Skriftlig gruppeoppgave med muntlig fremlegg. Det er krav om korrekt kildebruk og kildehenvisninger i oppgaven
  • Minimum 75% tilstedeværelse på samlingene
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 10 virkedager. Vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
10 Dag(er)
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for helse- og sykepleievitenskap