4OSTT14 Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom
- Emnekode4OSTT14
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
4PHBU13 - Psykisk helse hos barn og ungdom må være fullført og bestått.
- Relevante konvensjoner, lover og forskrifter.
- Forvaltning av taushetsplikt i praksis
- Brukermedvirkning
- Organisering og samordning av tjenester til barn og unge
- Lokalsamfunn, lavterskeltilbud, familienettverk
- Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak
- Utvikling av helhetlige, koordinerte tjenester til barn og unge
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid – om samarbeid og ansvarsdeling både i og mellom tjenester på ulike forvaltningsnivå
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:
Studenten
- har avansert kunnskap om barn og unges medvirkning og øvrige rettigheter
- har bred kunnskap om rettigheter, lov- og regelverk og sentrale føringer som har betydning for tjenestetilbud til barn og unge på system- og tjenestenivå
- har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet på ulike nivå
- har kunnskap om mandat og institusjonelle logikker i de ulike tjenestetilbudene for barn og unge
Studenten
- kan iverksette og gjennomføre helhetlige, koordinerte, kunnskapsbaserte og bærekraftige tiltak med barn, unge, familier og nettverk, og sikre at tiltakene ivaretar barn og unges rettigheter
- kan analysere og identifisere barns beste i relevante tiltak, herunder gjennomføre barns beste-vurderinger og barnerettighetsvurderinger
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å samskape hjelpsomme tiltak.
- kan kommunisere med barn og unge, deres familie og nettverk, tjenester og samarbeidspartnere, frivilligheten og allmenheten om hvordan tjenestene til barn og unge er organisert og drøfte om organiseringen ivaretar barns rett til ikke-diskriminering, liv og utvikling, barnets beste og medvirkning
- kan bruke sin kompetanse og sitt eget fags bidrag i koordinering og samskaping av tjenester til barn og unge, deres familier og nettverk
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om barn og unge til å analysere hva som fremmer eller hemmer muligheten for medvirkning og samskaping i praksis.
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Studieoppgaver og veiledninger
- Refleksjonsnotater
- Selvstudium
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Bestått - Ikke bestått | Individuell | 2 Dag(er) |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet