4OSTT14 Hvordan organisere og samordne de kommunale tjenestetilbudene til barn og ungdom

    • Emnekode
      4OSTT14
    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      4PHBU13 - Psykisk helse hos barn og ungdom må være fullført og bestått.

Emnets innhold
  • Relevante konvensjoner, lover og forskrifter.
  • Forvaltning av taushetsplikt i praksis
  • Individuell plan
  • Brukermedvirkning på systemnivå
  • Organisering og samordning av kommunale, fylkeskommunale, regionale og statlige tjenester til barn og unge
  • Lokalsamfunn, lavterskeltilbud, familienettverk
  • Frivillige, selvhjelps- og brukerstyrte tiltak
  • Utvikling av helhetlige, koordinerte tjenester til barn og unge
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid – om samarbeid og ansvarsdeling både i og mellom tjenester på ulike forvaltningsnivå

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap
  • Forstår og anvender kunnskaper om lover, forskrifter og andre samfunnsbestemte forhold som regulerer og styrer det psykososiale arbeidet overfor barn og unge
  • Forstår og anvender kunnskaper om tjenestetilbudets oppbygging lokalt, og oversikt over lokale og regionale tiltak overfor barn og unge for å bedre deres psykiske helse
  • Forstår og anvender kunnskaper om og ferdigheter i andre faggruppers kompetanse for et forpliktende samarbeid
  • Kan redegjøre for forhold i familienettverk og i lokalsamfunnet som kan ha betydning for barn og unges evne til å mestre psykososiale utfordringer.
  • Kan beskrive de spesialiserte tjenestene innen barne- og ungdomsfeltet
Ferdigheter
  • Har evne til kommunikasjon og samhandling på tvers av faggrupper og nivåer
  • Har evne til å initiere og delta i helhetlige og samhandlende tjenestetilbud til barn, unge og deres familier i krise
Generell kompetanse
  • Kan identifisere og kritisk drøfte behovet for sammenhengende og helhetlige tjenestetilbud, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Har forståelse for hvordan ulike samarbeidsstrukturer fremmer eller hemmer betingelser for samarbeid på tvers av profesjoner og etater
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Studieoppgaver og veiledninger
  • Refleksjonsnotat
  • Bruk av Fronter
  • Selvstudium 
Arbeidskrav
  • Studieoppgave 2
  • Praksisveiledninger og refleksjonsnotater
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
Bestått - Ikke bestått
Individuell
2 Dag(er)
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen over 2 dager. Oppgaven vurderes med bestått/ ikke bestått.

Emnenavn på engelsk: 
How to organise and coordinate Municipal services to children and youth
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Fagområde
Helsefaglige utdanninger
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)