48TRENER210 Trener 2
- Emnekode48TRENER210
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2025 Vår, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk
- Idrettsskader
- Kosthold
- Anti-doping
- Idrettens regelverk og retningslinjer
- Klassifisering innen idrett for funksjonshemmede
- Støtteordninger fra klubb, region og forbund
- Treningsplanlegging
- Fysiske, psykiske, sosiale, tekniske og taktiske ferdigheter
- Trener- og veilederrollen
- Kommunikasjon
- Idrettens egenart
- Klubben, klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidè
Læringsutbytte
Studenten
- Har kunnskap innen funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk relatert til egen idrett.
- Har kjennskap til ulikhetene mellom kvinnelige og mannlige utøvere, og kan tilpasse trening etter dette.
- Kjenner til de vanligste idrettsskadene i sin idrett, og kan de viktigste prinsippene for forebygging og opptrening av slike skader.
- Har kjennskap til kosthold for idrettsutøvere.
- Har kjennskap til idrettens retningslinjer for anti-doping.
- Har kjennskap til idrettens regelverk og retningslinjer for den aktuelle idretten.
- Har kjennskap til klassifisering innen idrett for funksjonshemmede.
- Kjenner til støtteordninger fra klubb, region og forbund.
- Har en forståelse av særidrettens egenart
Studenten
- Kan utarbeide enkle målsettinger og planer i samarbeid med utøverne
- Kan bidra til å utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for egne utøvere/lag
- Kan bidra til å utvikle tekniske og taktiske ferdigheter for egne utøvere/lag
- Kan vise en utviklings -og oppgaveorientert tilnærming som trener og veileder i trenings- og konkurransesituasjoner, og en treneratferd som møter utøvernes behov
- Kan tilpasse kommunikasjon til ulike utøvere
- Er i stand til å tilpasse treningen på en måte som skaper ønsket utvikling, også for mennesker med nedsatt funksjonsevne
- Kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle
Studenten
- Har kunnskap om sentrale verktøy og metoder og kan anvende disse til å planlegge, lede, evaluere og justere trening både i et kort- og et langsiktig perspektiv
- Kan lede aktivitet og bidra til å utvikle utøvere ut fra trenerens avtale med klubben, klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidé
- Er i stand til å identifisere og ta tak i ulike problemer som kan oppstå i treningsgrupper eller i forbindelse med enkelte utøvere, ledelse og foreldre
Nett- og samlingsbasert utdanning med 3 samlinger. Øvrig undervisningsopplegg vil være en kombinasjon av:
- Forelesninger
- Observasjoner
- Praktiske øvelser
- Diskusjonsforum
- Introduksjonsvideoer
- Oppgaver i gruppe og individuelt
- Quiz
- Løsning av case
- Videofilming
- Trenerpraksis
- Delta på minimum 80 % av undervisningen.
- Særforbundspesifikke arbeidskrav
- 2 - 4 veiledninger (muntlig eller skriftlig, individuelt eller i grupper) i forbindelse med mappearbeidene.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|
Eksamen er todelt, bestående av følgende deler:
- Individuell mappevurdering som består av fire arbeider, hvorav to trekkes ut til vurdering. Ett av arbeidene vil være spesifikt for særforbund, mens det andre fra fellesfagene. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter. For å bli vurdert for karakter E eller bedre, må alle arbeidene i mappen være komplette.
- Gjennomført praksis på minimum 75 timer i egen særidrett.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet