48TRENER210 Trener 2

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2024 Vår, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold
  • Funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk
  • Idrettsskader
  • Kosthold
  • Anti-doping
  • Idrettens regelverk og retningslinjer
  • Klassifisering innen idrett for funksjonshemmede
  • Støtteordninger fra klubb, region og forbund
  • Treningsplanlegging
  • Fysiske, psykiske, sosiale, tekniske og taktiske ferdigheter
  • Trener- og veilederrollen
  • Kommunikasjon
  • Idrettens egenart
  • Klubben, klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidè

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap innen funksjonell anatomi, fysiologi og biomekanikk relatert til egen idrett.
  • Har kjennskap til ulikhetene mellom kvinnelige og mannlige utøvere, og kan tilpasse trening etter dette.
  • Kjenner til de vanligste idrettsskadene i sin idrett, og kan de viktigste prinsippene for forebygging og opptrening av slike skader.
  • Har kjennskap til kosthold for idrettsutøvere.
  • Har kjennskap til idrettens retningslinjer for anti-doping.
  • Har kjennskap til idrettens regelverk og retningslinjer for den aktuelle idretten.
  • Har kjennskap til klassifisering innen idrett for funksjonshemmede.
  • Kjenner til støtteordninger fra klubb, region og forbund.
  • Har en forståelse av særidrettens egenart
Ferdigheter

Studenten

  • Kan utarbeide enkle målsettinger og planer i samarbeid med utøverne
  • Kan bidra til å utvikle fysiske, psykiske og sosiale egenskaper for egne utøvere/lag
  • Kan bidra til å utvikle tekniske og taktiske ferdigheter for egne utøvere/lag
  • Kan vise en utviklings -og oppgaveorientert tilnærming som trener og veileder i trenings- og konkurransesituasjoner, og en treneratferd som møter utøvernes behov
  • Kan tilpasse kommunikasjon til ulike utøvere
  • Er i stand til å tilpasse treningen på en måte som skaper ønsket utvikling, også for mennesker med nedsatt funksjonsevne
  • Kan utføre kompetanseanalyse på egen trenerrolle
Generell kompetanse

Studenten

  • Har kunnskap om sentrale verktøy og metoder og kan anvende disse til å planlegge, lede, evaluere og justere trening både i et kort- og et langsiktig perspektiv
  • Kan lede aktivitet og bidra til å utvikle utøvere ut fra trenerens avtale med klubben, klubbens overordnede mål, visjon og virksomhetsidé
  • Er i stand til å identifisere og ta tak i ulike problemer som kan oppstå i treningsgrupper eller i forbindelse med enkelte utøvere, ledelse og foreldre
Arbeids- og undervisningsformer

Nett- og samlingsbasert utdanning med 3 samlinger. Øvrig undervisningsopplegg vil være en kombinasjon av:

  • Forelesninger
  • Observasjoner
  • Praktiske øvelser
  • Diskusjonsforum
  • Introduksjonsvideoer
  • Oppgaver i gruppe og individuelt
  • Quiz
  • Løsning av case
  • Videofilming
  • Trenerpraksis
Arbeidskrav
  1. Delta på minimum 80 % av undervisningen.
  2. Gjennomføre praksis på minimum 75 timer
  3. Særforbundspesifikke arbeidskrav
Vurdering

Individuell mappevurdering med 2-4 arbeider i mappen, hvorav 2 arbeider trekkes ut til vurdering.  Ett av arbeidene vil være særforbundsspesifikk, og ett av arbeidene vil være fra fellesfagene. Alle arbeider i mappen må være komplett for at man skal kunne gå opp til eksamen. Eksamen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap