3SER320 Service- og interaksjonsdesign
- Emnekode3SER320
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2026 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnene 3MAR100 Markedsføring og 3SER200 Tjenestemarkedsføring eller tilsvarende. Anbefalt forkunnskap for emnet, 3SER250 Kundefokusert forretningsutvikling.
- Strategisk tilnærming til emnet med særlig fokus på digitalisering og bærekraft
- Servicesystems og operasjonell service design
- Prosessdesign (planlegging og forbedring)
- Digitale verktøy med særlig fokus på interaksjonsdesign
- Service facility design – layout and flow
- Prosjektplanlegging og -styring
- Leveransesystemet: Kapasitetsplanlegging og venting
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom teorien om servicesystemer og operasjonell serviceledelse
- kjenner til verktøy og tilnærming til utvikling av gode prosesser og systemer
- har kunnskap om hvordan man kan benytte seg av digitale verktøy (f.eks. selfservice, kunstig intelligens, m.fl.) ved utviklingen av tjenester/digitale tjenester
- har kunnskap om digitalisering, bærekraft og universell utforming og dets påvirkning av service design
- forstår viktigheten av å delta i utforming av systemer og kjenner til metoder for å kunne delta i slik utvikling
Studenten
- kan anvende teori for å drøfte strategiske, praktiske og teoretiske problemer og gjøre rede for sine valg i service design og digitalisering
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i service design og digitalisering og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling i operasjonell serviceledelse og digitalisering
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med prosessutvikling, kontroll, forbedring og utvikling av digitale løsninger
- kan foreta enkelte beregninger ved de enkelte elementer i serviceprosessen
Studenten
- har innsikt i strategiske tilnærminger til emnet med særlig fokus på digitalisering og bærekraft
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til service design og digitalisering
- kan planlegge og gjennomføre varierte prosjekter som strekker seg over tid, som deltaker i en gruppe knyttet til operasjonell serviceledelse og digitalisering
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis knyttet til service design og digitalisering
Undervisningen vil være samlingsbasert.
Det benyttes studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over løsningsforslagene sine på problemstillinger knyttet til de forskjellige mappeoppgaver som danner grunnlaget for vurdering i emnet. Utkast av besvarelser av mappeoppgaver skal derfor leveres inn i forkant av undervisningssamlingene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.
- Det er obligatorisk frammøte i 4 av 6 samlinger (eller tilsvarende andel av underviste timer).
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) |
| 100 | Mappen består av 4-5 oppgaver. |
Mappevurdering i grupper til opp til 3 studenter. Mappen består av 4-5 oppgaver.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.