Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

3SER320 Service- og interaksjonsdesign

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      Emnene 3MAR100 Markedsføring og 3SER200 Tjenestemarkedsføring eller tilsvarende. Anbefalt forkunnskap for emnet, 3SER250 Kundefokusert forretningsutvikling. 

Emnets innhold
  • Strategisk tilnærming til emnet med særlig fokus på digitalisering og bærekraft 
  • Servicesystems og operasjonell service design
  • Prosessdesign (planlegging og forbedring)
  • Digitale verktøy med særlig fokus på interaksjonsdesign
  • Service facility design – layout and flow
  • Prosjektplanlegging og -styring
  • Leveransesystemet: Kapasitetsplanlegging og venting

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom teorien om servicesystemer og operasjonell serviceledelse
  • kjenner til verktøy og tilnærming til utvikling av gode prosesser og systemer
  • har kunnskap om hvordan man kan benytte seg av digitale verktøy (f.eks. selfservice, kunstig intelligens, m.fl.) ved utviklingen av tjenester/digitale tjenester
  • har kunnskap om digitalisering, bærekraft og universell utforming og dets påvirkning av service design
  • forstår viktigheten av å delta i utforming av systemer og kjenner til metoder for å kunne delta i slik utvikling
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teori for å drøfte strategiske, praktiske og teoretiske problemer og gjøre rede for sine valg i service design og digitalisering
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i service design og digitalisering og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling i operasjonell serviceledelse og digitalisering
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med prosessutvikling, kontroll, forbedring og utvikling av digitale løsninger
  • kan foreta enkelte beregninger ved de enkelte elementer i serviceprosessen
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i strategiske tilnærminger til emnet med særlig fokus på digitalisering og bærekraft 
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til service design og digitalisering
  • kan planlegge og gjennomføre varierte prosjekter som strekker seg over tid, som deltaker i en gruppe knyttet til operasjonell serviceledelse og digitalisering
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis knyttet til service design og digitalisering
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil være samlingsbasert. 

Det benyttes studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over løsningsforslagene sine på problemstillinger knyttet til de forskjellige mappeoppgaver som danner grunnlaget for vurdering i emnet. Utkast av besvarelser av mappeoppgaver skal derfor leveres inn i forkant av undervisningssamlingene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen.  Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk frammøte i 4 av 6 samlinger (eller tilsvarende andel av underviste timer).
  • Utkast av besvarelser til 4-5 mappeoppgaver leveres inn uken før de respektive samlingene.
Vurdering

Mappevurdering i grupper til opp til 3 studenter. Mappen består av 4-5 oppgaver.

Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven. 

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
  • Alle
100
Mappen består av 4-5 oppgaver.
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag