3SER320 Operasjonell serviceledelse og digitalisering
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
Emnene 3MAR100 Markedsføringsledelse, 3SER200 Serviceledelse og kvalitet eller tilsvarende. Anbefalt forkunnskap for emnet, 3SER250 Servicelogikk.
- Servicesystems og operasjonell serviceledelse
- Prosessdesign (planlegging og forbedring)
- Self service og interaksjonsdesign
- Service facility design – layout and flow
- Prosjektplanlegging og -styring
- Leveransesystemet: Kapasitetsplanlegging og venting
- Leveransesystemet: Service encounter og job design
- Systemutvikling: systemutviklingsprosessen og UML (utvalgte deler)
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om sammenhengen mellom teorien om servicesystemer og operasjonell serviceledelse
- kjenner til verktøy for utvikling av serviceprosesser
- har kunnskap om hvordan man kan benytte seg av teknologi for å øke kvaliteten av en service
- har kunnskap om hvordan design/utforming av en tjeneste påvirker kvaliteten ved bruk og levering
- forstår viktigheten av å delta i utforming av systemer og kjenner til metoder for å kunne delta i slik utvikling
Studenten
- kan anvende teori for å drøfte praktiske og teoretiske problemer og gjøre rede for sine valg i operasjonell serviceledelse og digitalisering
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i operasjonell serviceledelse og digitalisering og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling i operasjonell serviceledelse og digitalisering
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i arbeid med prosessutvikling, kontroll, forbedring og utvikling av digitale løsninger
- kan foreta enkelte beregninger ved de enkelte elementer i serviceprosessen
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til operasjonell serviceledelse og digitalisering
- kan planlegge og gjennomføre varierte prosjekter som strekker seg over tid, som deltaker i en gruppe knyttet til operasjonell serviceledelse og digitalisering
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis knyttet til operasjonell serviceledelse og digitalisering
Undervisningen vil være samlingsbasert.
Det benyttes studentaktive undervisningsformer hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over løsningsforslagene sine på problemstillinger knyttet til de forskjellige mappeoppgaver som danner grunnlaget for vurdering i emnet. Utkast av besvarelser av mappeoppgaver skal derfor leveres inn i forkant av undervisningssamlingene. Emnet har læringsutbytter som ikke kan oppnås uten å delta i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.
- Det er obligatorisk frammøte i 4 av 6 samlinger (eller tilsvarende andel av underviste timer).
- Utkast av besvarelser til 4-5 mappeoppgaver leveres inn uken før de respektive samlingene.
Mappevurdering i grupper til opp til 3 studenter. Mappen består av 4-5 oppgaver.
Ved gruppeeksamen står alle deltakerne i gruppa til ansvar for alt innhold i oppgaven.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) |
| 100 | Mappen består av 4-5 oppgaver. |