3ORG350 Digital kommunikasjon og sosiale medier

    • Emnekode
      3ORG350
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2025 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3ORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Digital kommunikasjon i organisasjonsperspektiv
  • Sosiale media plattformer
    • Plattform selskap
    • Sosiale medier teknologi – Big data, algoritmer, AI, autonome agenter
    • Samfunn
  • Strategi for sosiale medier
    • Strategiutvikling (SMART-modellen)
    • Kanalstrategi
    • Innholdsstrategi
  • Publikumsforskning & målgrupper
    • Segmentering
    • Målgruppeanalyse
    • Målgruppestrategi
  • Digital innholdsproduksjon
  • Innholdsformidling - Planlegging, publisering & analyse
  • Vedlikehold og oppdatering av digital informasjon
  • Etiske perspektiver på anvendelse og formidling i sosiale medier
  • Social media monitoring, big data & analyse
  • Influencere

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om offentlige og private organisasjoners bruk av sosiale medier overfor ulike kundegrupper og brukere av digitale tjenester
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor temaet digital kommunikasjon, herunder sosiale medier
  • har kunnskap om digitalisering og sosiale mediers historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har forståelse for og innsikt i juridiske og etiske problemstillinger knyttet til temaet digital kommunikasjon og sosiale medier
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan treffe begrunnede valg om hvordan digital kommunikasjon bør foregå i og mellom organisasjoner og i og mellom ulike brukergrupper
  • kan drøfte juridiske og etiske utfordringer og muligheter ulike organisasjoner og virksomheter møter i dagens digitale mediehverdag
  • kan på et faglig grunnlag vurdere ulike konsekvenser av organisasjoners og virksomheters anvendelse av sosiale medier
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og bruk av sosiale medier i og mellom organisasjoner, og mellom organisasjoner og brukere
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder IKT, digitalisering og digitale tjenester
  • kan vurdere etiske og juridiske sider ved digital kommunikasjon og bruk av sosiale medier
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, oppgaveløsning og gruppearbeid. Det vil bli benyttet casearbeid tilpasset ulike fagområder og bransjetemaer.

Obligatoriske aktiviteter

Innlevering av 3 arbeidskrav i grupper på inntil 3 studenter, som skal følge progresjonen underveis i emnet.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 3)
1 Semester
  • Alle
100
Emnenavn på engelsk: 
Digital communication and social media
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i ledelse og digitalisering
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)