3ORG350 Digital kommunikasjon og sosiale medier
- Emnekode3ORG350
 - Studiepoeng7,5
 - Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk/Engelsk
 - UndervisningsstedRena
 - Forkunnskapskrav
3ORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende.
 
- Digital kommunikasjon i organisasjonsperspektiv
 - Sosiale media plattformer
- Plattform selskap
 - Sosiale medier teknologi – Big data, algoritmer, AI, autonome agenter
 - Samfunn
 
 - Strategi for sosiale medier
- Strategiutvikling (SMART-modellen)
 - Kanalstrategi
 - Innholdsstrategi
 
 - Publikumsforskning & målgrupper
- Segmentering
 - Målgruppeanalyse
 - Målgruppestrategi
 
 - Digital innholdsproduksjon
 - Innholdsformidling - Planlegging, publisering & analyse
 - Vedlikehold og oppdatering av digital informasjon
 - Etiske perspektiver på anvendelse og formidling i sosiale medier
 - Social media monitoring, big data & analyse
 - Influencere
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om offentlige og private organisasjoners bruk av sosiale medier overfor ulike kundegrupper og brukere av digitale tjenester
 - kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor temaet digital kommunikasjon, herunder sosiale medier
 - har kunnskap om digitalisering og sosiale mediers historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
 - har forståelse for og innsikt i juridiske og etiske problemstillinger knyttet til temaet digital kommunikasjon og sosiale medier
 
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger
 - kan treffe begrunnede valg om hvordan digital kommunikasjon bør foregå i og mellom organisasjoner og i og mellom ulike brukergrupper
 - kan drøfte juridiske og etiske utfordringer og muligheter ulike organisasjoner og virksomheter møter i dagens digitale mediehverdag
 - kan på et faglig grunnlag vurdere ulike konsekvenser av organisasjoners og virksomheters anvendelse av sosiale medier
 
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og bruk av sosiale medier i og mellom organisasjoner, og mellom organisasjoner og brukere
 - kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder IKT, digitalisering og digitale tjenester
 - kan vurdere etiske og juridiske sider ved digital kommunikasjon og bruk av sosiale medier
 
Forelesninger, oppgaveløsning og gruppearbeid. Det vil bli benyttet casearbeid tilpasset ulike fagområder og bransjetemaer.
Innlevering av 3 arbeidskrav i grupper på inntil 3 studenter, som skal følge progresjonen underveis i emnet.
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Gruppe (2 - 3)  | 1 Semester  | 
  | 100  | 
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet