3ORG350 Digital kommunikasjon og sosiale medier
- Emnekode3ORG350
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2023 Høst, 2024 Høst, 2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3ORG100 Organisasjonsforståelse eller tilsvarende.
- Digital kommunikasjon i organisasjonsperspektiv
- Sosiale media plattformer
- Plattform selskap
- Sosiale medier teknologi – Big data, algoritmer, AI, autonome agenter
- Samfunn
- Strategi for sosiale medier
- Strategiutvikling (SMART-modellen)
- Kanalstrategi
- Innholdsstrategi
- Publikumsforskning & målgrupper
- Segmentering
- Målgruppeanalyse
- Målgruppestrategi
- Digital innholdsproduksjon
- Innholdsformidling - Planlegging, publisering & analyse
- Vedlikehold og oppdatering av digital informasjon
- Etiske perspektiver på anvendelse og formidling i sosiale medier
- Social media monitoring, big data & analyse
- Influencere
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om offentlige og private organisasjoners bruk av sosiale medier overfor ulike kundegrupper og brukere av digitale tjenester
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor temaet digital kommunikasjon, herunder sosiale medier
- har kunnskap om digitalisering og sosiale mediers historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har forståelse for og innsikt i juridiske og etiske problemstillinger knyttet til temaet digital kommunikasjon og sosiale medier
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan treffe begrunnede valg om hvordan digital kommunikasjon bør foregå i og mellom organisasjoner og i og mellom ulike brukergrupper
- kan drøfte juridiske og etiske utfordringer og muligheter ulike organisasjoner og virksomheter møter i dagens digitale mediehverdag
- kan på et faglig grunnlag vurdere ulike konsekvenser av organisasjoners og virksomheters anvendelse av sosiale medier
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til digital kommunikasjon og bruk av sosiale medier i og mellom organisasjoner, og mellom organisasjoner og brukere
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser når det gjelder IKT, digitalisering og digitale tjenester
- kan vurdere etiske og juridiske sider ved digital kommunikasjon og bruk av sosiale medier
Forelesninger, oppgaveløsning og gruppearbeid. Det vil bli benyttet casearbeid tilpasset ulike fagområder og bransjetemaer.
Innlevering av 3 arbeidskrav i grupper på inntil 3 studenter, som skal følge progresjonen underveis i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 3) | 1 Semester |
| 100 |
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet