3MSM120 Kvalitativ metode
- Emnekode3MSM120
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Høst
- UndervisningsspråkNorsk/Engelsk
- UndervisningsstedNett/digitalt
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning - herunder forskningsdesign, designkriterier, problemformuleringer og analytiske kategorier.
- Det vitenskapelige grunnlaget for kvalitativ metodebruk
- Faser i kvalitativ forskning
- Ulike forskningsdesign
- Induksjon og deduksjon
- Ontologiske og epistemologiske forutsetninger
- Transparens, reliabilitet og validitet
- Problemutforming, forskningsdesign, bearbeiding, analyse og tolkning av kvalitative data.
- Vitenskap, etikk og retningslinjer for datainnsamling og personvern.
- Kvalitative intervjuer og fokusgruppeundersøkelser.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om kvalitative forskningsprosesser, utforming og forskningsdesign (k1)
- har kunnskap om relevansen av vitenskapsteori i kvalitative metoder (k2)
- har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemformulering til publisering k3
- har inngående kunnskap for å være i stand til å bruke begreper diskutert i en teori, formulere en intervjuguide og gjennomføre et intervju (k4)
- har inngående kunnskap om hvordan analysere teoretiske begreper og skape nye begreper, samt å diskutere forholdene mellom disse begrepene, samtidig som grensene og forutsetningene for disse forklares (k5)
- har inngående kunnskap om hvordan kvalitativ vitenskapsteori og metodevalg rapporteres gjennom egen forskning (k6)
- har kunnskap om kriterier for forskningskvalitet og etisk forsvarlig forskning (k7)
Studenten
- kan kritiske analysere og vurdere bruken av kvalitative informasjonskilder i egne og andres undersøkelser, og kan formulere og utvikle kvalitative problemstillinger (f1)
- kan formulere problemstillinger og relatere dem til aktuelle forskningsdesign og metodevalg (f2)
- kan forklare hensikten med ulike metoder for datainnsamling og analyse av kvalitative data (f3)
- kan analysere og forholde seg kritisk til kvalitative metoder og teknikker (f4)
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen, kan velge forskningsmetode baserte på problemstilling og behersker metoder for å samle inn, bearbeide og analysere kvalitative data (f5)
- har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre samfunnsvitenskapelige undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider (f6)
Studenten
- kan vurdere, samt ta stilling til etiske problemer knyttet til egne og andres kvalitative undersøkelser (g1)
- kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling innenfor kvalitative analyser (g2)
- har grunnlag for å kommunisere om og diskutere kvalitative problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder (g3)
- er i stand til å designe og gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave (g4)
Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Undervisningen skjer digitalt ihht timeplan.
Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).
- Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire oppgaver må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
- Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Individuell | Semester |
| 100% |
Eksamensformen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal dokumentere studentenes evne til å anvende tilegnet kunnskap innenfor fagområdet kvalitativ metode, med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling, teori og analyse.
Semesteroppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.