3MSM120 Kvalitativ metode

    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Nett/digitalt
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Arbeidsprosessene i samfunnsvitenskapelig forskning - herunder forskningsdesign, designkriterier, problemformuleringer og analytiske kategorier.
  • Det vitenskapelige grunnlaget for kvalitativ metodebruk
  • Faser i kvalitativ forskning
  • Ulike forskningsdesign
  • Induksjon og deduksjon
  • Ontologiske og epistemologiske forutsetninger
  • Transparens, reliabilitet og validitet
  • Problemutforming, forskningsdesign, bearbeiding, analyse og tolkning av kvalitative data.
  • Vitenskap, etikk og retningslinjer for datainnsamling og personvern.
  • Kvalitative intervjuer og fokusgruppeundersøkelser.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kvalitative forskningsprosesser, utforming og forskningsdesign (k1)
  • har kunnskap om relevansen av vitenskapsteori i kvalitative metoder (k2)
  • har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemformulering til publisering k3
  • har inngående kunnskap for å være i stand til å bruke begreper diskutert i en teori, formulere en intervjuguide og gjennomføre et intervju (k4)
  • har inngående kunnskap om hvordan analysere teoretiske begreper og skape nye begreper, samt å diskutere forholdene mellom disse begrepene, samtidig som grensene og forutsetningene for disse forklares (k5)
  • har inngående kunnskap om hvordan kvalitativ vitenskapsteori og metodevalg rapporteres gjennom egen forskning (k6)
  • har kunnskap om kriterier for forskningskvalitet og etisk forsvarlig forskning (k7)
Ferdigheter

Studenten

  • kan kritiske analysere og vurdere bruken av kvalitative informasjonskilder i egne og andres undersøkelser, og kan formulere og utvikle kvalitative problemstillinger (f1)
  • kan formulere problemstillinger og relatere dem til aktuelle forskningsdesign og metodevalg (f2)
  • kan forklare hensikten med ulike metoder for datainnsamling og analyse av kvalitative data (f3)
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kvalitative metoder og teknikker (f4)
  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen, kan velge forskningsmetode baserte på problemstilling og behersker metoder for å samle inn, bearbeide og analysere kvalitative data (f5)
  • har det nødvendige vitenskapsteoretiske og metodiske grunnlaget for å gjennomføre samfunnsvitenskapelige undersøkelser, samt kan vurdere andres arbeider (f6)
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere, samt ta stilling til etiske problemer knyttet til egne og andres kvalitative undersøkelser (g1)
  • kan på selvstendig grunnlag fortsette egen kompetanseutvikling innenfor kvalitative analyser (g2)
  • har grunnlag for å kommunisere om og diskutere kvalitative problemstillinger, forskningsdesign og metodevalg innenfor bedriftsøkonomiske/administrative fagområder (g3)
  • er i stand til å designe og gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave (g4)
Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, presentasjoner og diskusjoner. Undervisningen skjer digitalt ihht timeplan.

Undervisningsaktivitetene på samling tar utgangspunkt i at studentene møter forberedt til undervisningen gjennom å ha lest pensum for den aktuelle samlingen, samt levert et skriftlig arbeid på forhånd (se obligatoriske arbeidskrav). Forventet samlet arbeidsinnsats i emnet er 187,5-225 timer (i henhold til ECTS-standard).

Obligatoriske aktiviteter
  • Skriftlige oppgaver som leveres inn i forkant av hver samling (totalt 4). To oppgaver skal løses i gruppe på inntil tre personer, to skal løses individuelt. Tre av fire oppgaver må være vurdert til godkjent. Studentene er selv ansvarlige for å danne grupper.
  • Frammøte på 50% av emnets underviste timer.
Eksamen

Eksamensformen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal dokumentere studentenes evne til å anvende tilegnet kunnskap innenfor fagområdet kvalitativ metode, med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling, teori og analyse.

Semesteroppgaven vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Individuell
Semester
  • Alle
100%
Emnet overlapper med
NavnStudiepoengDatoKommentar
KMSM120 Kvalitativ metode
7,5
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for organisasjon, ledelse og styring