3MAR240 Forbrukeratferd

    • Emnekode
      3MAR240
    • Studiepoeng
      7,5
    • Undervisningssemestre
      2026 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk/Engelsk
    • Undervisningssted
      Rena
    • Forkunnskapskrav

      3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.

Emnets innhold
  • Forbrukerundersøkelser
  • Segmentering og målgruppetenkning
  • Forbrukerens beslutningsprosess og valgmodeller
  • Forbrukeren som et individ med behov, personlighet, persepsjon
  • Hvordan forbrukeren lærer og benytter kunnskap
  • Holdningsdannelse og strategier for holdningsendring
  • Forbrukeren i sin sosiale sammenheng blant venner, familie, kultur og sosial klasse
  • Forbrukeren og sosiale medier
  • Forbrukeren og bærekraftig forbruk 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teorier og modeller innen forbrukeratferd
  • kjenner til beslutningssituasjoner en forbruker kan være i
  • har kunnskap om hvilken beslutningsprosess som ligger bak valg og kjøp av varer og tjenester
  • kjenner til ulike typer behov for produkter og tjenester
  • har kunnskap om hvordan bærekraftig utvikling påvirker kundenes atferd 
Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte ulike teorier og modeller for å forstå  forbrukernes beslutningsprosesser som leder frem til forbrukerens valg av et produkt eller en tjeneste
  • kan stille kritiske spørsmål til, og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innenfor fagområdet forbrukeratferd
  • kan reflektere over egen faglige utøvelse innen forbrukeratferd og justere denne under veiledning
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for forbrukeratferd
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til forbrukeratferd
  • kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold innenfor forbrukeratferd både skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innenfor forbrukeratferd
  • kan forstå hvordan digital og bærekraftig utvikling endrer forbrukeratferd 
Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og selvstudium. 

Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktiske og teorietisk problemer knyttet til forskjellige forhold innenfor forbrukeratferd. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, samt diskusjoner omkring semesteroppgaven, som gjennomføres i forelesningene. Det vil bli satt av tid til veiledning på semesteroppgaven. Emnet har læringsutbytter som ikke kan nås uten deltakelse i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.

Obligatoriske aktiviteter
  • Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle underviste timer (forelsninger ihht. undervisningsplan).
  • 3 skriftlige innleveringer, hvorav delinnleveringene til semesteroppgave inngår som disse. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding i undervisningen og skriftlig tilbakemelding. 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
ECTS - A-F
Gruppe (2 - 4)
1 Semester
  • Alle
100
Eksamen

Skriftlig semesteroppgave i gruppe på inntil fire studenter. 

 

Emnenavn på engelsk: 
Consumer Behavior
Emnenavn på nynorsk: 
Forbrukaratferd
Fakultet
Handelshøgskolen i Innlandet - fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt
Institutt for økonomifag
Fagområde
Samfunnsvitenskapelige fag
Studieprogram
Bachelor i serviceledelse og markedsføring
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)