3MAR240 Forbrukeratferd
- Studiepoeng7,5
- Undervisningssemestre2025 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedRena
- Forkunnskapskrav
3MAR100 Markedsføring eller tilsvarende.
- Forbrukerundersøkelser
- Segmentering og målgruppetenkning
- Forbrukerens beslutningsprosess og valgmodeller
- Forbrukeren som et individ med behov, personlighet, persepsjon
- Hvordan forbrukeren lærer og benytter kunnskap
- Holdningsdannelse og strategier for holdningsendring
- Forbrukeren i sin sosiale sammenheng blant venner, familie, kultur og sosial klasse
- Forbrukeren og sosiale medier
- Forbrukeren og bærekraftig forbruk
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om ulike teorier og modeller innen forbrukeratferd
- kjenner til beslutningssituasjoner en forbruker kan være i
- har kunnskap om hvilken beslutningsprosess som ligger bak valg og kjøp av varer og tjenester
- kjenner til ulike typer behov for produkter og tjenester
- har kunnskap om hvordan bærekraftig utvikling påvirker kundenes atferd
Studenten
- kan benytte ulike teorier og modeller for å forstå forbrukernes beslutningsprosesser som leder frem til forbrukerens valg av et produkt eller en tjeneste
- kan stille kritiske spørsmål til, og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innenfor fagområdet forbrukeratferd
- kan reflektere over egen faglige utøvelse innen forbrukeratferd og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til en problemstilling som er relevant for forbrukeratferd
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i gruppe knyttet til forbrukeratferd
- kan presentere sentralt fagstoff samt problemstillinger og løsninger om temaer/forhold innenfor forbrukeratferd både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis og løsninger innenfor forbrukeratferd
- kan forstå hvordan digital og bærekraftig utvikling endrer forbrukeratferd
Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og selvstudium.
Det legges opp til delaktig undervisning hvor studentene blir utfordret til å presentere, diskutere og reflektere over teori og bruke den for å belyse og presentere løsninger på praktiske og teorietisk problemer knyttet til forskjellige forhold innenfor forbrukeratferd. Disse kan bestå av både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, samt diskusjoner omkring semesteroppgaven, som gjennomføres i forelesningene. Det vil bli satt av tid til veiledning på semesteroppgaven. Emnet har læringsutbytter som ikke kan nås uten deltakelse i den organiserte undervisningen eller testes til eksamen. Det er derfor obligatorisk frammøte i emnet.
- Det er obligatorisk frammøte til 75 % av alle underviste timer (forelsninger ihht. undervisningsplan).
- 3 skriftlige innleveringer, hvorav delinnleveringene til semesteroppgave inngår som disse. Tilbakemelding på arbeidene vil variere mellom skriftlig medstudentrespons, muntlig tilbakemelding i undervisningen og skriftlig tilbakemelding.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | ECTS - A-F | Gruppe (2 - 4) | 1 Semester |
| 100 |